برگردان
الف
امپیریسم
۱
· امپیریسم حاوی دو گرایش متفاوت بوده است:
الف
· گرایش ماتریالیستی
ب
· گرایش ایدئالیستی
۲
· امپیریسم به درستی بر آن است که همه انواع شناخت، در تحلیل نهایی، از تجربه حسی و از مشاهده بی واسطه واقعیت عینی ناشی می شوند.
· مراجعه کنید به دانش منتج از تجربه در تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (۱۴) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۳
· امپیریسم اما کیفیت خاص تفکر را نمی بیند.
· این کیفت خاص تفکر را که شناخت جنبه ها و جوانب عام، ماهوی و قانونمند را امکان پذیر می سازد.
۴
· امپیریسم تفکر را چه بسا در دو کردوکار زیر خلاصه می کند:
الف
· پیوند دادن تصورات به یکدیگر
ب
· ترکیب، تفکیک و مقایسه تصورات
۵
· امپیریسم به همین دلیل از توضیح چند و چون پیدایش دانش نظری (تئوریکی) و شناخت عام ناتوان می ماند.
۶
· از این رو ست که درک امپیریستی شناخت، قاعدتا با انکار وجود عام در واقعیت عینی نیز همراه است.
· مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)، نومینالیسم، رئالیسم
منفرد
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2779
منفرد، خاص، عام
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10907
نومینالیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3910
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر