پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان
شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی
ادامه
۱۰
· اغلب ادعا می شود که تصاویر مورد نظر ماتریالیسم دیالک تیکی با تصاویر اولیه «انطباق دارند.»
۱۱
· این انطباق اما انطباقی نیست که مورد نظر تصویرتئوری ایکونی ما قبل مارکسیستی است که گویا تصاویر کوچک شده ی چیزهای واقعی (ایدولا) در مغز ما جا داده شده اند.
۱۲
· تصاویر مورد نظر ماتریالیسم دیالک تیکی بیشتر با محتوای اطلاعی، ساختار تصویر اولیه و تصویر در رابطه قرار دارند.
· و لذا تصاویر وحدتی از عناصر اوبژکتیو و سوبژکتیو اند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
۱۳
· چون دستگاه شناخت انسانی از فرم های ادراک، انتقال و استعمال اطلاعات خاص خود برخوردار است و حاوی متد های کد گذاری و ذخیره کردن اطلاعات خاص خود است.
۱۴
· محتوای اطلاعی دریافت شده و قوانین عام اطلاعتئوری اوبژکتیو (عینی) اند.
(محتوای شناخت
نه در کله سوبژکت شناسنده، بلکه در اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) است.
یعنی
در دیالک تیک اوبژکت شناخت و سوبژکت شناخت، نقش تعیین کننده از ان اوبژکت شناخت است.
مترجم)
۱۵
· تصور غالب به شرح زیر است:
الف
· دیدن عناصر اوبژکتیو موجود در روند تصویرسازی در محتوای تصویرسازی
ب
· دیدن عناصر سوبژکتیو موجود در روند تصویرسازی در فرم تصویرسازی
· مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا، دیالک تیک اوبژکت و سوبژکت
۱۶
· اما واقعیت از قراری دیگر است:
· عناصر سوبژکتیو و عناصر اوبژکتیو هم منسوب به محتوا هستند و هم منسوب به فرم.
(یعنی منسوب ه دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیوند.
با توجه به این نکته مهم که نقش تعیین کننده از ان اوبزکتیو است.
مترجم)
۱۷
· دستگاه شناخت سوبژکتیو هر انسان منفرد و همچنین جامعه بشری از سیل اطلاعات عرضه شده به وسیله محیط زیست دست به گزینش می زند،.
· یعنی محتوای شناخت را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
(اگر اینجا از محتوای اطلاعات صحبت می شود، منظور فقط محتوای نحوی (سین تاکتیکی) اطلاعات نیست، بلکه محتوای سمانتیکی و عملی (پراگماتیکی) اطلاعات نیز است.)
۱۸
· فرم اطلاعات نیز هرگز سوبژکتیو صرف نیست.
۱۹
· قوانین عام کد گذاری، انتقال اطلاعات، گنجایش کانال اطلاعات (شط اطلاعات)، ظرفیت بهم پیوستگی اطلاعات و غیره بنیانی برای سوبژکت مفروض و برای دستگاه شناخت او محسوب می شوند و داربستی را تعیین می کنند که در درون آن، گشتاورهای سوبژکتیو به طور کلی امکان پذیر می گردند.
· مراجعه کنید به تصویرتئوری، شناخت، اطلاعات، سمیوتیک، مجموعه.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر