برگردان
شین میم شین
۱
· تجمل به شیوه مصرفی ئی اطلاق می شود که از حد متوسط مرسوم میان گروه انسانی معینی و یا قشر اجتماعی معینی فراتر باشد.
۲
· تجمل ـ اغلب ـ مترادف با ثروت کلان، زندگی پر جلال و شکوه، پر زرق و برق و یا پر حیف و میل به کار می رود.
۳
· تعریف مشخصی از تجمل همواره وابسته و منوط به زمان و مکان بوده است.
۴
· تجمل به سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه و به موضع ناظر در چارچوب جامعه وابسته است.
۵
· در طول تاریخ، نه تنها منظور از تجمل، بلکه علاوه بر آن، موضعگیری نسبت بدان به طرز چشمگیری عوض شده است.
الف
· تا قرن هفدهم، مخالفت با تجمل رایج بود.
ب
· اسکولاستیک مسیحی قانونگزاری آنتیک (جهان باستان کلاسیک) را از آن خود کرده بود و اعتبار آن را در طول قرون حفظ نموده بود و بنا بر آن، تجمل به دلایل اخلاقی مذموم تلقی می شد.
پ
· تجمل به معنی افراط، صفتی قبیح (ضد فضیلت اخلاقی) تلقی می شد.
ت
· تجمل انسان ها را مجذوب چیزهای دنیوی می کرد، از چارچوب طبقاتی شان بالاتر می برد و تعین مذهبی آنها را و تدارک زندگی بهشتی در آن دنیا را تخریب می کرد.
ث
· گذار به ارزیابی بنیادی دیگر ـ برای اولین بار ـ در جریان توسعه کاپیتالیستی آغازین در انگلستان و فرانسه صورت گرفت.
· زمانی که نظرات اقتصادی در کانون ارزیابی قرار گرفتند.
۶
آنتوان مونتچر
(۱۵۷۶ ـ ۱۶۲۱)
اقتصاد دان فرانسوی در دوره مرکانتیلیسم
مؤلف اولین کتب «اقتصاد سیاسی»
مؤلف درام های مختلف
· چرخش فکری در درک تجمل در مثال آنتوان مونتچر فرانسوی به وضوح تمام آشکار می گردد.
۷
· مونتچر ـ مؤلف «اقتصاد سیاسی» (۱۶۱۵) ـ علیرغم مذمومیت مرسوم تجمل به دلایل اخلاقی و مخرب نظام اجتماعی دانستن آن تا آن زمان، ضمن نگرانی اخلاقی، به توصیه تولید تجمل داخلی پرداخت.
۸
ویلیام پتی
(۱۶۲۳ ـ ۱۶۸۷)
اقتصاددان، دانشمند و فیلسوف انگلیسی
پدر اقتصاد ملی انگلیس
· برای اینکه به نظر مرکانتیلیسم (ویلیام پتی)، تجمل برای فروش کالاهای صنعتی کشور، بازار فراهم می آورد و گردش پول را امکان پذیر می سازد.
۷
· از این رو، تجمل موتور پیشرفت اقتصادی تلقی می شود.
۸
برنارد مانده ویل
(۱۶۷۰ ـ ۱۷۳۳)
پزشک، تئوریسین اجتماعی هلندی، مقیم انگلستان
مؤلف «افسانه زنبوران عسل»
او نه فضایل اخلاقی، بلکه مفاسد اخلاقی را سرچشمه رفاه عموم می دانست، که به پارادوکس مانده ویل معروف شده است.
· تأیید تجمل در سنت اپیکوریستی ـ لیبرتینیستی («افسانه زنبوران عسل» مانده ویل) ، تکیه گاه فلسفی پیدا می کند.
۹
· در دهه اول قرن هجدهم، بحث بر سر تجمل ـ که با مسائل اقتصادی گره خورده بود ـ در کانون توجه قرار می گیرد و قبل از همه، اندیشه گردش سرمایه برجسته می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر