۱۴۰۲ فروردین ۱۴, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) (۱)

 


 

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

        

۱

·      تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) به دو نوع شناخت علمی اطلاق می شود که در کردوکار معرفتی انسان و در روند پژوهش علمی او وحدتی را تشکیل می دهند و همدیگر را تکمیل می کنند:

 

معارف تجربی (امپیریکی)

 

۱

·      دانش تجربی (امپیریکی) نتیجه مشاهده، بررسی آزمایشگاهی و استفاده از روش های علمی دیگر است که بر شناخت حسی مبتنی اند و ماهیتا به شناخت حسی مربوط می شوند، ولی نمی توان آنها را در شناخت حسی خلاصه کرد.

 

·      مراجعه کنید به  حسی و عقلی  

 

۲

·      به کمک شناخت تجربی (امپیریکی)، توصیف حتی المقدور جزء به جزء اوبژکت ها، روابط و غیره مربوط به عرصه مورد نظر صورت می گیرد.

 

۳

·      معارف (و یا شناخت های) تجربی اما قاعدتا فقط پدیده های خارجی را منعکس می کنند.

 

۴

·      برمبنای معارف تجربی، نه توضیح ماهیت پدیده ها امکان پذیر می گردد و نه کشف علل و نه پیشگوئی های دقیق علمی امور نا شناخته.

 

معارف نظری (تئوریکی)

 

۱

·      معارف نظری (تئوریکی) حاوی قرینه حسی بی واسطه نیستند.

 

۲

·      مفاهیم انتزاعی (مجرد) که معارف نظری  (تئوریکی) به وسیله آنها تبیین می یابند، قاعدتا به معنی اوبژکت های ایدئالیزه گشته و به معنی بازسازی های منطقی واقعیت اند و به طور بی واسطه با هیچ اوبژکت واقعی که در دانش منتج از تجربه حسی به کمک مشاهده و آزمایش وجود داشته باشد، انطباق ندارند.

 

·      مراجعه کنید به ایدئالیزاسیون  

 

۳

·      دانش نظری (تئوریکی) ماهیت پدیده ها را در عرصه مربوطه منعکس می کند.

 

۴

·      دانش نظری (تئوریکی) هم توضیح امور تجربی شناخته شده را و هم پیشگوئی علمی امور نا شناخته را امکان پذیر می سازد.

 

۵

·      جملات حاوی دانش نظری می توانند ـ برخلاف جملات تجربی (امپیریکی) ـ از روابط عینی موجود پرده بردارند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر