۱۴۰۲ فروردین ۲۱, دوشنبه

درنگی در اندیشه ای (۷۳۷)

Ist möglicherweise ein Bild von ‎1 Person und ‎Text „‎اصل وجود و اصل حقیقت متفاوت از هم ،هستند و در عالم باید هایی وجود دارد که همان معنای تکلیف است گراییدن به آنچه در عالم نیست ولی باید ،باشد یعنی .کمال وطلب کمال یک تکلیف است که متضمن آزادی مختاریت فرد است‎“‎‎

 میم حجری

 

فیشته 

از فلاسفه بورژوایی آغازین و از نمایندگان ایدئآلیسم 

بوده است.

 
فیشته
در این سخن
مفاهیم فلسفی را از چارچوب دیالک تیکی شان گسسته و به طرز غلطی ترکیب کرده و به کار برده است:

 
وجود
در دیالک تیک وجود و شعور وجود دارد.

 
حقیقت
در دیالک تیک حقیقت و باطل.

 
بایدها در مفهوم جبر و یا ضرورت تجرید می یابند
و
جبر 

در دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) 

وجود دارد
و 

در این دیالک تیک نقش تعیین کننده دارد.

 
بایدهای آرزویی 

در مفهوم فلسفی ایدئآل و یا آرمان تجرید می یابند
و
ایدئال

 در دیالک تیک ایدئال و رئال وجود دارد.

 
رئال = ایدئال جامه عمل پوشیده.

 
فیشته
فرق ایدئال با کمال را نمی داند.

 
کمال

 در دیالک تیک جمال و کمال وجود دارد.
این دیالک تیک را مدیون امیر نیک آیین هستیم.
 

امیر نیک آیین

  از

 دیالک تیک جمال فیزیکی و کمال فکری (جسمی و روحی) 

سخن گفته است.
 

تکلیف 

در دیالک تیک حق و تکلیف وجود دارد.

 
اعضای جامعه هم باید تکالیف جامعتی خود را انجام دهند و هم به همین دلیل از حقوق جامعتی درخور برخوردار بانشد.

 
آزادی و اخیتار = شناخت جبر و یا ضرورت
و
جبر یا ضرورت = قوانین و قانونمندی های عینی مربوطه.

 

پیش شرط کسب آزادی

خروج از خریت است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر