پروفسور دکتر هانس شولتسه
برگردان
شین میم شین
بورژوازی و تاریخ
· به زبان سیستمتئوری می توان گفت که کلیه طبقات استثمارگر در تفسیر تاریخ، جنبه سمانتیکی را تابع جنبه پراگماتیکی ساخته اند و در تحلیل نهائی، حقیقت را تابع جانبداری.
۱
· طبقات استثمارگر همین موضعگیری را در برخورد به مسائل معرفتی ـ نظری تاریخ نیز دارند.
· تعویض پیدرپی نظریات بورژوائی در این زمینه نمونه وار است:
الف
· ایدئولوگ های ترقی خواه بورژوازی انقلابی آغازین این اندیشه را مطرح کردند که بر حیات اجتماعی همانند طبیعت قوانینی حاکمند و این قوانین قابل شناخت اند.
ب
۱
· پس از رسیدن بورژوازی به قدرت، ورود طبقه کارگر به میدان تاریخ، تشدید تضادهای آشتی ناپذیر میان بورژوازی و پرولتاریا و کشف قوانین روند توسعه تاریخی از سوی مؤسسین مارکسیسم، ایده ئولوگ های بورژوائی به ایده قانونمندی تاریخ پشت پا زدند.
۲
· برای اثبات و توجیه این انکار قانونمندی تاریخ، فرم خاصی از تاریخفلسفه بورژوائی پا به عرصه نهاد که به زبان غیرمارکسیستی عناوین «نقد شناخت تاریخ»، «فلسفه صوری تاریخ» و امثالهم را دارد.
۳
ویلهلم ویندلباند
(۱۸۴۸ ـ ۱۹۱۵)
فیلسوف، استاد دانشگاه آلمانی
نماینده نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
· نمایندگان اصلی این جریان، نئوکانتیانیست هائی از قبیل ویندل باند و ریکرت بوده اند.
هاینریش ریکرت
(۱۸۶۳ ـ ۱۹۳۶)
فیلسوف و استاد دانشگاه آلمانی
نئوکانتیانیست، فیلسوف ارزش
۴
· نظریات آنان و نظریات فلسفه حیات هنوز هم از سوی مخالفان ماتریالیسم تاریخی، برای انکار وجود قانونمندی های عینی در روند تاریخ مورد استفاده قرار می گیرند.
۵
· بنا بر این نظریات، کلیه پدیده ها مطلقا منحصر بفرد و غیرقابل تکرار و لذا غیر قابل مقایسه با هم و غیر قابل تعمیم اند.
۶
· بنا بر این نظریات، آماج معرفتی علم تاریخ (تاریخآگاهی) نه قوانین، بلکه حقایق امور خاص تاریخی است، حقایق اموری که نه قابل توضیح، بلکه فقط قابل توصیف اند
· (متد توصیف منحصر بفرد)
۷
· به جای متدهای گزینش از انبوهه اطلاعات و توضیح فاکت های تاریخی قابل استخراج از تئوری علمی، استفاده از به اصطلاح «حس حقیقت یاب ورزیده» یعنی «شهود»، «الهام» توصیه می شود و بر پیشانی هر توضیح مبتنی بر تئوری، انگ «توضیح دگماتیکی» کوفته می شود.
۸
· با این ادعا که تاریخ خصلت آشفته و مغشوش و پر هرج و مرج دارد، هرتلاشی در راستای درس گرفتن از تاریخ و اقدام به پیش بینی تاریخی به مثابه «سوء استفاده نخوت بار» از تاریخ بی اعتبار می گردد.
۹
هانس روتفلز
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۶)
مورخ آلمانی ـ امریکائی
منادی تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج»
· این نظریات در تز مبتنی بر بی معنائی تاریخ و در تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج» تاریخ (روتفلز) به اوج می رسد.
۱۰
· با توسل به آنها، قانونمندی و آماجگرائی روند تاریخ و همچنین امکان شناخت عقلی تاریخ انکار می شود و آینده تاریخی به کلی مبهم و ناپیدا تلقی می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر