۱۴۰۱ مهر ۱۵, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۵۶۰)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۵۳)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

مگو:

«پای عزت بر افلاک، نه»

بگو:

«روی اخلاص بر خاک، نه

 

به درگاه فرمانده ذوالجلال

چو درویش، پیش توانگر، بنال

 

که پروردگارا، توانگر توئی

توانا و درویش پرور توئی!

 

نه

 کشورگشایم،

نه

 فرمانده ام

یکی از گدایان این درگهم.»

 

سؤال

 

سعدی

در این شعر،

حتی از پادشاه می خواهد که دیالک تیک توانگر و گدا را به شکل دیالک تیک خدا و پادشاه، دیالک تیک نغمت و (۱)  بسط و تعمیم دهد، به رسمیت بشناسد، روی اخلاص بر خاک نهد و مثل گدا  به درگاه ذوالجلال بنالد.

 

جواب

 

سعدی در این شعر، حتی از پادشاه می خواهد که دیالک تیک توانگر و گدا را به شکل دیالک تیک خدا و پادشاه، دیالک تیک نعمت و سپاس بسط و تعمیم دهد، به رسمیت بشناسد، روی اخلاص بر خاک نهد و مثل گدا  به درگاه ذوالجلال بنالد.

 

سؤال

 

حافظ

 

تو بـندگی چو گدایان به شرط مزد مکـن

کـه خواجه، خود روش بـنده پروری داند.

 

حافظ در این بیت، دیالک تیک داد و (۲) بورژوائی (نیروی کار به ازای دستمزد تعیین شده از قبل) را بی شرمانه تخریب و تحقیر می کند و آن را گدائی می نامد.

 

 جواب

 

حافظ در این بیت، دیالک تیک داد و ستد بورژوائی (نیروی کار به ازای مزد تعیین شده از قبل) را بی شرمانه تخریب و تحقیر می کند و آن را گدائی می نامد.

 

حافظ می خواهد چرخ پیشرونده تاریخ را از حرکت باز دارد و از تبدیل بنده و رعیت و نوکر و کنیز و غلام و کلفت به پرولتر (کارگر دستمزد بگیر) جلوگیری کند و نظامات اجتماعی بنده داری و فئودالیسم خواجه را بتون ریزی کند و ابدیت بخشد.

 

در برخی از نسخه های دیوان خواجه

به عوض خواجه، از دوست استفاده شده است.

 

سؤال

 

انتخاب مفهوم عوامفریب «دوست»، به جای مفاهیم خواجه و ارباب

 به قصد تحریف ماهیت دیالک تیک بنده و (۳)، دیالک تیک رعیت و (۴) است.

 

جواب

 

انتخاب مفهوم عوامفریب «دوست»، به جای مفاهیم خواجه و ارباب برای تحریف ماهیت دیالک تیک بنده و بنده دار، دیالک تیک رعیت و ارباب است.

 

بنده دار هرگز نمی تواند دوست بنده خود باشد.

 

حافظ و سعدی حق ندارند، مفاهیم اجتماعی را به لجن بکشند و تحریف کنند.

 

رابطه دوستی نه رابطه مبتنی بر استثمار و ستم، زبردستی و زیردستی، بلکه رابطه مبتنی بر برابری است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر