۱۴۰۱ مهر ۳, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایمانسیپاسیون زنان (رهایش زنان) (۳)

  

 فرهنگ کوچک ایمانسیپاسیون زنان

کیرستن کناک

برگردان

میم حجری

 

ث

ایمانسیپاسیون زنان از دید آگوست ببل

 

آگوست ببل

 (۱۸۴۰ ـ ۱۹۱۳)

از مؤسسین جنبش سوسیال ـ دموکراتیک کارگری سازمان یافته

از همکاران ویلهلم لیبکنشت

از مؤسسین حزب سوسیال ـ دموکرات کارگری آلمان

از دست اندرکاران اتحاد میان انجمن های کارگری آلمان و حزب سوسیال ـ دموکرات کارگری آلمان

مؤلف آثار بیشمار،

 از جمله «زن و سوسیالیسم» (۱۸۷۹) 

۱

·    آگوست ببل یکی از اعضای جنبش کارگری آلمان در سال های ۶۰ ( ۱۸۶۰) قرن ۱۹ بوده است.

 

۲

·    او از مؤسسان حزب سوسیال ـ دموکرات کارگری و بعدها از رهبران آن بوده است.

 

۳

·    او جناح اجتماعی ـ انقلابی (سوسیال ـ روولوسیونر)    جنبش کارگری را نمایندگی می کرد.

 

۴

·    ببل «مسئله زنان» را به مثابه «یک طرف مدال مسئله جامعتی عام» تلقی می کند که تنها از طریق تغییر قانون اساسی جامعه قابل حل است:

·    «حل کامل و کلی مسئله زنان، یعنی نه فقط برابری قانونی زن و مرد، بلکه علاوه بر آن، استقلال اقتصادی و عدم وابستگی زن به مرد و آموزش و پرورش فکری حتی الامکان برابر با مرد، تحت شرایط اجتماعی و سیاسی (کاپیتالیستی. مترجم) کنونی به همان سان غیرممکن است که حل مسئله کارگران.

·    راه حل مسئله زنان نیز از این رو، همان راه حل مسئله کارگران خواهد بود.»

·    (آگوست ببل، «زن و سوسیالیسم»، ۱۸۹۱، ص ۵) 

 

۵

·    اندیشه اصلی آگوست ببل، همان اندیشه مارکس و انگلس است.

 

۶

·    از آنجا که مردهای متعلق به همه طبقات اجتماعی در حفظ مناسبات موجود ذینفع اند، زنان باید دوشادوش پرولتاریا خود در راه احقاق حقوق خود به مبارزه برخیزند و به کمک مردها امیدوار نباشند.

 

(مگر پرولتاریا جزو مردان نیست؟

مترجم)

 

۷

·    آگوست ببل وابستگی اقتصادی زنان را مبنای فشار و ستم اجتماعی بر آنان می داند:

·    «مردها مخارج زندگی را درمی آورند و بدین وسیله زن را تحت تملک خود در می آورند، هم نیروی کار زن را و هم اندام زن را.

·    بعد از زن پاکدامنی و عفت مطلق طلب می کنند.»

 

۸

·    آگوست ببل در تئوری خود، شدیدتر از دیگر تئوریسین های سوسیالیستی اخلاق مبتنی بر ستم جنسی را به مثابه وسیله ای برای تضمین نظام اجتماعی موجود مورد انتقاد قرار می دهد.

 

۹

·    او راه حل «مسئله زنان» را ـ قبل از همه ـ در اشتغال زنان و در استقلال اقتصادی ناشی از اشتغال آنان می داند.

 

۱۰

·    جامعه فردا به نظر او باید به شرح زیر سازمان داده شود:

 

الف

·    کار خانه داری زنان باید به عهده نهادهای اجتماعی محول شود تا زن بتواند در روند کار به طور اجتماعی سازمان یافته شرکت ورزد.

 

ب

·    کودکان باید به طور عمومی و کلکتیو تربیت شوند تا دختربچه ها نیز امکان شکوفا سازی استعدادهای خود را به دست آورند.

 

پ

·    برنامه مندی و انتظام باید در مجموع وارد زندگی انسان ها شود.

·    مثلا جوانان باید ضمن آزادی از پیوندهای خانوادگی بوسیله نهادهای اجتماعی رام و هدایت شوند.

 

ت

·    جامعه باید خواهان آن باشد که کلیه اعضای قادر به کار آن، کار کنند.

 

۱۱

·    تئوری های ایمانسیپاسیون زنان انگلس و ببل که در سال های ۱۸۷۹ و ۱۸۸۴ انتشار یافته اند، پایه تئوریکی جنبش زنان محسوب می شوند که از سال ۱۸۹۰ سر برمی کشد.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر