پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
آرنولد گولینچ
(۱۶۲۴ ـ ۱۶۶۹)
تئولوگ، فیلسوف و منطقدان فلمی ـ هلندی
از مؤسسین اوکی ژنالیسم
۱
· اوکی ژنالیسم در واقع به معنی آموزه مربوط به علل هر از گاهی است.
۲
· اوکی ژنالیسم یک آموزه تئولوژیکی ـ ایدئالیستی برای شانه خالی کردن از پاسخ به مسئله تأثیر متقابل واقعی و مسئله اساسی فلسفه است.
نیکولاس مالبرانش
(۱۶۳۸ ـ ۱۷۱۵)
فیلسوف و کشیش فرانسوی
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح
نماینده دوئالیسم جسم و روح (اوکی ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشید
او به پیروی از افلاطون و آگوستین
شناخت حقیقت، ادراک و تصور
را
ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می دانست.
اثر اصلی اش:
«تحقیق حقیقت»
(۱۶۷۴ ـ ۱۶۷۵)
۳
· بنیانگذاران اوکی ژنالیسم ـ گولینچ و مالبرانش ـ نظریه دکارت مبنی بر تأثیر متقابل جسم و روح را با این ادعا رد می کنند که دو جوهر ماهیتا مختلف نمی توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند.
۴
· به نظر آندو، برای اینکه تأثیر متقابل میان جسم و روح برقرار شود باید نیروی سومی به نام خدا به طور بیواسطه وارد عمل شود:
· هر روند جسمانی سبب می شود که خدا (هم در موارد منفرد و هم به مثابه علت غائی، از آغاز) متناسب با آن، تأثیر روانی بگذارد و یا برعکس، هر روند روانی سبب می شود که خدا متناسب با آن، تأثیر جسمانی بگذارد.
۵
· اوکی ژنالیسم بنا بر فونکسیون اجتماعی خود یک آموزه ارتجاعی است.
۶
· اوکی ژنالیسم از انسانها می خواهد که تسلیم «سرنوشت» خود شوند و به مثابه تماشاچی صرف (پاسیو، منفعل) در مقابل حوادث جهان قرار گیرند:
· اگر چنین است، پس مشیت الهی چنین بوده است.
۷
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و کلیسائی
ایدئالیست عینی.
روح یونیورسال زمانه خویش
· لایب نیتس اوکی ژنالیسم را به صورت تئوری هارمونی مقرر شده از قبل نوسازی کرده است.
۸
· آموزه های مختلف رایج در فلسفه عصر جدید که بر توازی تفکر و وجود، جسم و روان مبتنی اند ـ به لحاظ تاریخی ـ ایده ای ـ منشاء اوکی ژنالیستی دارند.
۹
· اوکی ژنالیسم نیز به نوبه خود از نظریه اسکولاستیکی توازی تفکر و وجود ریشه می گیرد.
· مراجعه کنید به هارمونی مقرر شده از قبل، تأثیر متقابل.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر