۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۴, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۳۴)

Bild

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۳)

بخش سیزدهم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

نخواهی که باشد، دلت دردمند

دل دردمندان برآور ز بند

 

معنی تحت اللفظی:

اگر می خواهی که دلت دردمند نباشد، دل دردمندان را از بند درد رهایی بخش.

 

سؤال

 

سعدی

 در این بیت شعر،

دیالک تیک (۱) و آماج

را

 به شکل دیالک تیک دلداری از دردمندان و بی دردی بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

  

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک وسیله و آماج را به شکل دیالک تیک دلداری از دردمندان و بی دردی بسط و تعمیم می دهد:

اگر می خواهی دلت دردمند نباشد (آماج)،

 دل دردمندان به دست آور (وسیله)!

 

سؤال

 

در این مورد نیز ماهیت پراگماتیستی آنچه که ظاهر (۲)  دارد، آشکار می گردد.

 

جواب

 

در این مورد نیز ماهیت پراگماتیستی آنچه که ظاهر هومانیستی دارد، آشکار می گردد.

 

سؤال

 

حمایت از دردمندان

نه به دلیل هومانیسم،

نه به دلیل برادری انسانها،

 نه بدلیل احساس مسئولیت نسبت به اعضای همبود،

 بلکه برای (۳)  شخصی و طبقاتی است.

 

جواب

 

حمایت از دردمندان نه بدلیل هومانیسم، نه به دلیل برادری انسانها، نه بدلیل احساس مسئولیت نسبت به اعضای همبود، بلکه برای سود شخصی و طبقاتی است.

 

سود شخصی و طبقاتی سلاطین و خوانین مورد نظر سعدی است:

اجر مادی:

حفظ و تحکیم قدرت خود

 و

اجر معنوی:

پاداش اخروی.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر