تحلیلی
از
شین میم شین
آرش کمانگیر
(شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۳۷)
مبارک باد آن جامه
که
اندر رزم پوشندش
گوارا باد آن باده
که
اندر فتح نوشندش
شما را باده و جامه
گوارا و مبارک باد
· سیاوش در این بند شعر، سودای ابلاغ چه اندیشه ای را در سر دارد؟
۱
مبارک باد آن جامه
که
اندر رزم پوشندش
گوارا باد آن باده
که
اندر فتح نوشندش
· آرش قبل از شلیک تیری از جان، آرزوها و ایدئال های عامی را بر زبان می راند:
· تبرک جامه ای را که در رزم می پوشند و گوارائی باده ای را که در بزم می نوشند.
· دیالک رزم و بزم از دیالک تیک های مهم سیاوش است که احتمالا از فردوسی گرفته است:
· بزم پس از پیروزی در رزم برقرار می شود.
· بزم بیانگر آماج رزم است.
۲
شما را باده و جامه
گوارا و مبارک باد
· آرش اما بلافاصله از عالم عام و مجرد (انتزاعی)، گام بر پله خاص و مشخص می گذارد و مخاطب خویش را به نام می نامد:
· جامه در رزم و باده در بزم برای توده مبارک و گوارا باد!
· سؤال اما این است که سیاوش با این بند شعر چه تصوری را جامه تصویر می پوشاند و به تخیل خلاق خواننده می سپارد؟
۳
· فونکسیون عام هنر بالاعم و پوئه تیک (هنر شعر) بالاخص، در همین جور جاها عیان می گردد و ضمنا میدان عمل به مراتب وسیع شعر (به مراتب وسیعتر از فرم های هنری و فکری دیگر) در همین جور مواقع آشکار می شود:
· انعکاس هر اثر هنری از گردنه های سوبژکتیو و اوبژکتیو (عینی) متنوع و مختلف می گذرد.
· به همین دلیل، هر اثر هنری توسط خواننده و شنونده و بیننده آن به انحای متفاوت و چه بسا حتی متضاد ادراک می شود و تأثیر به کلی متفاوتی در ضمیر و روان آنها می گذارد.
· شاید بتوان گفت که همین بند شعر سیاوش توسط هر خواننده ای بسته به خاستگاه و جایگاه و پایگاه طبقاتی و میزان فهم و فراست و شعورش به طرز خاصی ادراک می شود و به انحای مختلفی مؤثر می افتد.
۴
شما را باده و جامه
گوارا و مبارک باد
· به همین دلایل است که اعضای طبقات اجتماعی به کلی متفاوتی به مصرف کننده کالاهای هنری بدل می شوند و از هنرمندان مختلف هواداری می کنند.
· سیاوش می گفت:
· «در جمعی شرکت داشته که توده و حزب توده را نمایندگی می کرد.
· به همین دلیل به هنگام ورود نماینده بورژوازی ـ سنجابی ـ نمی بایستی بر طبق معمول به احترام تازه وارد پا شود.
· سنجابی به محض دیدن سیاوش با صدای بلند و با شادی از دیدن او گفته بود:
· «سیاوش کسرائی خالق آرش کمانگیر، چه سعادتی!»
· این علاقه و سمپاتی اعضای طبقات اجتماعی مختلف به هنرمند توده و حزب توده را اما فقط ساده لوحان خام اندیش به معنی «همه طبقاتی» و یا «ماورای طبقاتی» بودن هنرمند توده و حزب توده می گذارند و نه تیزبینان خردمند ژرف اندیش.
· ماهیت طبقاتی هر هنرمندی و هر متفکری در آثار او منعکس می شود و نه در حب و بغض این و آن.
· به عبارت دقیقتر، ماهیت طبقاتی هر کس بطور اوبژکتیو (عینی) تعیین می شود و نه بطور سوبژکتیو (بسته به خصوصیات خود او و هواداران او.)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر