دربارهٔ مسئلهٔ دیالکتیک
ولادیمیر ایلیچ لنین
«نامۀ مردم»،
شمارۀ ۱۱۴۶
( ۱۳ دی ۱۴۰۰)
تحلیلی
از
شین میم شین
۱
یگانگی اضداد
(شاید درستتر باشد بگوییم «وحدت» آنها؛
هرچند در اینجا تفاوت دو واژهٔ (؟) یگانگی و وحدت خیلی مهم نیست.
از یک لحاظ، هر دو درست است)
یعنی تشخیص (کشف) گرایشهای متناقض، متضاد، متقابلاً مشروط به وجود یکدیگر،
در همهٔ پدیدهها و فرایندهای طبیعت (شامل ذهن و جامعه).
این ادعای لنین
قابل بحث است:
حریف مترجم
این نوشته لنین را از انگلیسی ترجمه است.
یعنی از ترجمه نوشته لنین به زبان انگلیسی توسط روس ها ترجمه کرده است.
یگانگی
احتمالا
ترجمه مونیسم (وحدانیت. احسان طبری)
و
وحدت
ترجمه واژه آلمانی اینهایت (Einheit)
است.
۱
مونیسم (یکتاگرائی) در واقع به آموزه وحدت اطلاق می شود.
۲
ضد مونیسم را دوئالیسم (ثنویت، دوگرائی) تشکیل می دهد.
۳
مونیسم عنوانی است برای طبقه ای از جهان بینی ها که به وحدت جهان باور دارند.
۴
عنوان «مونیسم»، همانند عنوان دوئالیسم و پلورالیسم (چندیت، چندگرائی) شاخص جریانات اصلی فلسفی نیستند.
بلکه فقط بیانگر موضعگیری هر فلسفه نسبت به مسئله وحدت جهان اند.
۵
بنابرین، مونیستی نامیدن فلسفه ای (مکتب فلسفی ئی. مترجم) نمی تواند روشن کند که آن فلسفه به مسئله اساسی فلسفه پاسخ ماتریالیستی می دهد و یا ایدئالیستی.
یعنی آن فلسفه به جریان اصلی ماتریالیسم تعلق دارد و یا به جریان اصلی ایدئالیسم.
۶
بنابرین، عنوان «مونیسم» برای تعیین روشن کیفیت محتوای جهان بینانه ی فلسفه ای، نه کافی است و نه قطعی.
از این رو، بهتر است که مورد صرفنظر قرار گیرد.
۷
باید میان مونیسم ماتریالیستی و مونیسم ایدئالیستی تفاوت قائل شد:
الف
مونیسم ماتریالیستی
مونیسم ماتریالیستی، وحدت جهان را در مادیت آن می داند.
ب
مونیسم ایدئالیستی
مونیسم ایدئالیستی ـ بر عکس ـ وحدت جهان را در روحیت (ایدئالیته) (خدا، روح جهانی، اصل روحی به طورکلی) آن می داند.
مراجعه کنید
به
مونیسم
وحدت
۱
وحدت به تعریف دقیقتری از پیوند عمومی چیزها، سیستم ها، روندها و غیره واقعیت عینی اطلاق می شود.
۲
در ماتریالیسم دیالک تیکی وحدت به طور کلی به معنی پیوند و اشتراط (مشروطیت) متقابل کثرت و تنوع واقعیت عینی به کار می رود که دلیل نهائی اش در مادیت جهان نهفته است.
۳
وحدت مادی جهان
یعنی هر آنچه که هست، عبارت است از فرم ساختاری، فرم حرکتی و یا فرم توسعه ماده.
۴
ماتریالیسم دیالک تیکی با این درک خود، موضع مونیسم ماتریالیستی قاطع اتخاذ می کند.
۵
وحدت واقعیت عینی
هرگز به معنی خودمانندی عاری از تفاوت و حرکت نیست.
وحدت واقعیت عینی
همواره وحدتی تضادمند است،
که در عین حال کثرت و تنوع را هم پیش شرط خود قرار می دهد و هم شامل می شود.
(وحدت
در
دیالک تیک وحدت و «مبارزه»
دیالک تیک وحدت و کثرت
دیالک تیک وحدت و تنوع
وجود دارد.)
۶
هر چیز، سیستم و غیره
عبارت است از وحدت گشتاورها و گرایشات متفاوت و متضاد، با یک تعین کیفی نسبت به چیزها، سیستم ها و غیره دیگر.
۷
وحدت در کثرت وجود دارد و کثرت در وحدت.
۸
«وحدت و کثرت مفاهیم جدائی ناپذیر و نافذ در یکدیگرند.
کثرت همان قدر در وحدت وجود دارد که وحدت در کثرت.»
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۲۴)
۹
در رابطه وحدت و کثرت،
جنبه کمی وحدت به مثابه وحدت کثرت ها
عمده می شود.
۱۰
در رابطه وحدت و تنوع،
جنبه کیفی وحدت به مثابه وحدت فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه کیفیتا متفاوت ماده
عمده می شود.
۱۱
وحدت را نباید با هویت یکسان تلقی کرد.
۱۲
وحدت به مثابه وحدت چیزها، سیستم ها و روندهای متفاوت و متضاد
فرق اصولی با هویت مجرد دارد و تنها به مثابه هویت مشخص می تواند امکان پذیر باشد.
مراجعه کنید
به
وحدت و «مبارزه» اضداد،
وحدت مادی جهان،
تنوع،
کثرت.
وحدت و «مبارزه» اضداد
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4724
ادامه دارد.
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
پاسخحذف