شین میم شین
باب اول
در عدل و تدبیر و رأی
حکایت نوزدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۵۰)
بخش هشتم
ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
۱
چو در لشکر دشمن افتد خلاف
تو بگذار شمشیر خود در غلاف
معنی تحت اللفظی:
اگر سپاه دشمن دچار تفرقه گردد،
تو لزومی به جنگ نخواهی داشت.
سعدی
در این بیت شعر،
تئوری «تفرقه اندازی و حکومت رانی»
را
فرمولبندی می کند.
سؤال
عیب اساسی این شیوه برخورد در حل غیر اخلاقی، (۱) و نیم بند مسئله است.
جواب
عیب اساسی این شیوه برخورد در حل غیر اخلاقی، موقتی و نیم بند مسئله است.
سؤال
سعدی برای حل (۲) و ریشه ای اختلافات و خصومتها
راه حلی در خورجین تئوریکی خود ندارد.
جواب
سعدی برای حل قطعی و ریشه ای اختلافات و خصومتها راه حلی در خورجین تئوریکی خود ندارد.
چنین سیاستی دیر یا زود افشا می شود و مخالفین به نیت واقعی او پی می برند و فاجعه آغاز می شود.
سؤال
این شیوه برخورد بر (۳) ناب استوار است و با (۴) تضاد آشکار دارد.
جواب
این شیوه برخورد بر پراگماتیسم ناب استوار است و با هومانیسم تضاد آشکار دارد.
همین سیاست را دیری است که اسرائیل در پیش گرفته است.
نتیجه آن نه خاورمیانه صلح آمیز، بلکه جهنمی از جنایت و تبهکاری است.
سؤال
آنچه پراگماتیست ها فراموش می کنند، لیاقت (۵) توده ها از سوئی و (۶) تاریخی جانسخت آنها از سوی دیگر است.
جواب
آنچه پراگماتیست ها فراموش می کنند، لیاقت یادگیری توده ها از سوئی و حافظه تاریخی جانسخت آنها از سوی دیگر است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر