۱۴۰۰ دی ۱۳, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۰۴)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۵۰)

بخش هشتم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

 

چو در لشکر دشمن افتد خلاف

تو بگذار شمشیر خود در غلاف

 

معنی تحت اللفظی:

اگر سپاه دشمن دچار تفرقه گردد،

تو لزومی به جنگ نخواهی داشت.

 

سعدی

در این بیت شعر،

 تئوری «تفرقه اندازی و حکومت رانی» 

را

فرمولبندی می کند.

 

سؤال

 

عیب اساسی این شیوه برخورد در حل غیر اخلاقی، (۱) و نیم بند مسئله است.

 

جواب

 

عیب اساسی این شیوه برخورد در حل غیر اخلاقی، موقتی و نیم بند مسئله است.

 

 

سؤال

 

سعدی برای حل (۲) و ریشه ای اختلافات و خصومتها

راه حلی در خورجین تئوریکی خود ندارد.

 

جواب

 

سعدی برای حل قطعی و ریشه ای اختلافات و خصومتها راه حلی در خورجین تئوریکی خود ندارد.

 

چنین سیاستی دیر یا زود افشا می شود و مخالفین به نیت واقعی او پی می برند و فاجعه آغاز می شود.

 

سؤال

 

این شیوه برخورد بر (۳) ناب استوار است و با (۴)  تضاد آشکار دارد.

 

جواب

 

این شیوه برخورد بر پراگماتیسم ناب استوار است و با هومانیسم تضاد آشکار دارد.

 

همین سیاست را دیری است که اسرائیل در پیش گرفته است.

نتیجه آن نه خاورمیانه صلح آمیز، بلکه جهنمی از جنایت و تبهکاری است.

 

سؤال

 

آنچه پراگماتیست ها فراموش می کنند، لیاقت (۵) توده ها از سوئی و (۶) تاریخی جانسخت آنها از سوی دیگر است.

 

جواب

 

آنچه پراگماتیست ها فراموش می کنند، لیاقت یادگیری توده ها از سوئی و حافظه تاریخی جانسخت آنها از سوی دیگر است.

 

ادامه دارد.

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر