ویلی زیته
(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۳)
نقاش پرولتاریا
وزیر هنر در جمهوری آلمان دموکراتیک
میم حجری
۶۳
تفرقه بینداز و حکومت کن
نینا
ضرب المثل ها
باید تحلیل شوند.
تفرقه
نه
چیزی سوبژکتیو
بلکه
چیزی اوبژکتیو
است.
یعنی
عینی
است
و
احتیاجی به کشفش و افکندنش نیست.
اعضای جامعه طبقاتی
با همدیگر اختلاف منافع دارند
و
جنگ همه بر ضد همه
شعله ور است.
اختلاف نظر
به دلیل وجود پیشاپیش اختلاف منافع است.
اختلاف نظر
انعکاس اختلاف طبقاتی است.
۶۴
ممنون.
در دنیا
انسان
فقط
وجود ندارد.
به همین دلیل میلیاردها دلار حیف و میل می شود
تا بلکه در کاینات انسانی پیدا شود.
۶۵
من خویشاوند هر انسانی هستم که خنجری در آستین پنهان نمیکند.
نه ابرو درهم میکشد ...
نه لبخندش ترفند تجاوز به حق نان و سایهبان دیگران است.
نه ایرانی را به غیرایرانی ترجیح میدهم
نه ایرانی را به ایرانی.
من یک لر ِ بلوچ ِ کردِ فارسم، یک فارسزبان ترک، یک افریقایی اروپایی استرالیایی امریکایی ِ آسیاییام، یک سیاهپوستِ زردپوستِ سرخپوستِ سفیدم که نه تنها با خودم و دیگران کمترین مشکلی ندارم بلکه بدون حضور دیگران وحشت مرگ را زیر پوستم احساس میکنم.
من انسانی هستم میان انسانهای دیگر بر سیارهٔ مقدس زمین، که بدون حضور دیگران معنایی ندارم.
ترجیح میدهم شعر شیپور باشد، نه لالایی
نینا
نینا
از ترس
اسم حریف حراف را ذکر نمی کند.
آره.
در همه چیز بودن تو شکی نیست.
تو هابیلی
با مداد اول و آخری.
الله اکبر وصفی است که از تو می کنند.
تو شرف کیهان و اطلاعاتی.
ادعای چیزی بودن
اما
دال
بر
فقدان آن چیز است.
بنابرین
سامانی بسازیم
که
فضایل
سلب فضیلت شوند
و
فخر فروشی به فضایل
بیهوده گردد.
۶۶
بدون تئوری انقلابی
پراتیک انقلابی
توهمی بیش نیست.
تازه اگر عوامفریبی نباشد
۶۷
میانِ خاطراتِ بی شمارمان
ای آشنا !!
به بودنت
ادامه بده
از اولین آغوش
هزار شب هم که بگذرد
باز ستاره بی قرار
و
مهتاب بی قرار
و
این دل بی قرار
است
نيكى فيروزكوه
خاطرات
هم
دیگر
اصالت ندارند.
تصنعی، تقلبی و تجملی اند و لاغیر.
همه چیز هستی
در حوایج بند تنبانی غریزه
خلاصه می شوند و لاغیر.
هرگز
زمین
این مام نازنین
اینگونه شرمگین و سرافکنده و غمین
اینگونه دلگرفته و غمگین نبوده است.
۶۸
این
کار زیبا را "ارای ازبک" یکی از بزرگان کارتون ترکیه طراحی کرده، این
کارتون عمیق و پرمعنا، در زمان انتشارش جوایز بسیاری گرفت و به دفعات در
مطبوعات و کاتالوگ جشنوارههای کارتون چاپ شد.
این اثر، انسانی را به
تصویر کشیده که جهان امروز به او نیاز بسیار دارد، انسانی که درد میکشد،
اما از وجود خویش میبخشد تا به واسطه این بخشش، از رنج دیگری کاسته شود و
لبخند بزند. مفاهیم انسانی بسیاری در این کار نهفته است.
البته
اگر همه وجود کسی
در دهانش و به عبارت دقیقتر در لابلای لبانش
بگنجد.
حریف
حرف مفت
تحویل همنوع می دهد
تا
کلاه گشادی تا خرخره بر سرش نهد
و
کله و کیسه اش
را
از
مغز و اسکناس نغز
خالی کند.
خوشا
جهانی
که
در آن فضایل اخلاقی فئودالی
سلب فضیلت شده باشند
و
کسی را به فضایل خرپرورانه نیازی نباشد.
۶۹
اسماعیل خویی
شب که میشود
من پر از ستاره میشوم
در هزار کهکشان ستاره
پاره پاره میشوم
شب که میشود
ماهییان کهکشان
با تمام فلس های اختران شان
شناورند
در زلال بینشم.
چرا
ماهی یان و نه ماهیان؟
مشد اسماعیل
مگر با افزودن «ان» به اسامی
مفرد به جمع تبدیل نمی شود.
مثال:
سگ
سگان.
بانی
بانیان
تازی
تازیان
حامی
حامیان
قاضی
قاضیان
۷۰
کاراکترهای موجود در آثار رضا اولیا
طبل های توخالی اند.
به زبان هگل
فرم محض اند و فاقد محتوا
۷۱
استخوان جلوی سگ انداختن
صدقه نیست.
صدقه ان است که
وقتی تو همانقدر گرسنه ای که سگ
استخوان را با سگ تقسیم کنی
جک لندن
مخاطب جک لندن آدمیانند و یا سگان؟
آدم که نمی تواند استخوان بخورد و جانور نیازارد.
ضمنا
استخوانش را با سگان قسمت کند.
اگر
مخاطبش
سگانند
سگان که اهل صدقه نیستند.
اگر
منظورش
از
استخوان
نعمات مادی و فکری و هنری
است
و
مخاطبش مولدین مادی و فکری و هنری است
تقسیم حاصل دسترنج خود با همنوع
در صورت نیاز همنوع
ماهیتا
صدقه و یا همبستگی با همنوع
است
فرق هم نمیکند
که
شبانه در سنت حضرت علی
به خانه همنوع مستمند ببرد
(جلوی سگ بیندازد)
و
یا
ماهانه
به حسابش بریزد
و
گرسنه باشد و یا نباشد.
۷۲
بهترنی رفیق تو
کسی است که تو را به امر خیر رهبری کند.
پیامبر اسلام
رفیق به چه معنی است؟
ما با ۴ نوع
رابطه میانبشری
سر و کار داریم:
آشنایی و بیگانگی
عشق و نفرت
دوستی و دشمنی
رفاقت و خصومت
در رابطه رفاقت و خصومت
افراد برابرند.
یعنی
کسی رهبر دیگری نیست.
منظور از کار خیر چیست؟
صادق خلخال
مسلمانان را به سوء ظنی محکوم به اعدام می کرد
چشم هایش را می بست
و
به زمزمه در گوش شان می گفت:
این به نفع تو ست
من تو را از شر خودت نجات می دهم.
یعنی
کار خیر می کرد.
آیا رفیق مسلمانان بود؟
۷۳
روزی که زنده یاد جهان پهلوی تختی به خانه سایه به دیدار سایه رفته بود
چرا و برای چه؟
مگر تختی اهل شعر بود
و
یا
خدا نکرده توده ای شده بود
و
یا
سایه کشتی گیر بود
و
یا خدا نکرده جبهه ملی چی شده بود؟
۷۴
روشنفکر کسی است که چیزی جالب تر از سکس
کشف کند.
الدوس هاکسلی
آره.
مشد الدوس
همه حشیشی ها، تریاکی ها و هروئینی ها
روشنفکرند.
چون
حشیش و تریالک و هروئین
بیشک
بهتر از سکس اند.
فرمایش دیگری نداری؟
۷۵
اگر که بیهده زیباست شب
برای که زیباست شب
برای چه زیباست؟
شاملو
هروئینی ها همه از دم علامه اند و سؤالات سخت می کنند
۷۶
تاریخدانان
شبیه کرها
به
سؤالاتی جواب می دهند که سائلی نداشته اند.
تولستوی
تولستوی
نمی داند که علم چیست و چه خصلتی دارد.
علم
از هر نوع
فقط
به شناخت چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم ها بسنده نمی کند.
در روند مشقت بار شناخت
در کله علما
گله ای از سؤالات تشکیل می یابند
و
بسان اجنه لوج
دمار از روزگار شان در می آورند.
علما
در
واقع
به سؤالاتی جواب می جویند که در ذهن خودشان توفان به پا کرده اند.
افراد غیرمتخصص
در زمینه های علمی بغرنج
اصلا و اصولا
سؤالی
ندارند.
۷۷
«احببتک بکل الطرق و اولها الصمت.»
به همهی روشها دوستت داشتم.
و اولین آن سکوت بود.
محموددرويش
این شعر درویش
یاوه اندر یاوه است.
عشق نسبت به کسی و یا چیزی
پدیده و روندی غیر ارادی، تحمیلی و ناگهانی است
در نتیجه
عاشق
کاره ای نیست تا روشی برای دوست داشتن (؟) کشف کند.
عشق
مثل زلزله است
زلزله زده
بدبختی است که دستش از همه جا کوتاه است.
۷۸
حق شوهر بالاى زن
روزی حضرت فاطمه (رض) پیش پدر گرامیش حضرت محمد صلى الله عليه وسلم آمد و عرض کرد
یا
رسول الله(ص) دیشب حرفی گفتم که علی (رض) ناراحت شد و بعدا از ایشان معذرت
خواهی کردم. و او خندید ،می ترسم حق او را ادا نکرده باشم .
حضرت رسول الله (ص) فرمودند:
ای
فرزندم نارضایتی شوهر ناخشنودی خدا را در بر دارد ، ای فاطمه آن شب که
شوهر از زنش راضی باشد برای زن از عبادت صد سال بهتر است و یک ساعت دوستانه
با شوهر نشستن بهتر از عبادت یک سال است و یک ساعت با شوهر بودن بهتر از
طواف کعبه است و چون شوهر از زنش رضایت کامل داشته باشد از هر دری که می
خواهد وارد بهشت شود مجازاست.
رواه البخارى
برادران وخواهران مسلمان به نيت ثواب شير نمائيد
هی دانشجویان بخت برگشته طالبانستان.
دوران ازدواج
و
تشکیل خانواده و تولید توله
گذشته است.
سعادتمند
کسی است که تنها ست.
۷۹
اسلام
دین جامعه برده داری است.
بشریت از دید اسلام
نه
آدم
بلکه بنده اند
و
الله کذایی
ارباب بنده دار انتزاعی ـ آسمانی است.
زن
در قاموس اسلام
نصف نر است.
یعنی
نیمه آدم است.
یعنی زباله است.
۸۰
نقد فرمالیستی
فقط به درد عوامفریبی می خورد.
چنین نقدی فاقد اعتبار علمی است.
همه
خواه و ناخواه
و
دیر یا زود
پیر و زشت و زمینگیر می شوند.
هنر
نقد افکار است
و نه تحقیر و تجلیل فرمالیستی افراد.
۸۱
نامه سرگشاده برای طالبان
درود بر شما آقای مجاهد و همکاران تان
در نخست باید یاد آور شوم که جهان امروزی جهان خردگرایی است نه جهان سنت گرایی.
ضد سنت که خرد نیست.
ضد سنت
تجدد و یا مدرنیته است.
ضد خرد
خریت است
و
خردستیزی
۸۲
شاهکار.
بخش اعظم گلها
به احتمال قوی
نه طبیعی
بلکه آزمایشگاهی (علمی، بیولوژیکی) اند.
انسان شده خدای خاک.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر