برگردان
شین میم شین
الف
ویلیام گودوین
ویلیام گودوین
(۱۷۵۶ ـ ۱۸۳۶)
نویسنده، فیلسوف اجتماعی انگلیسی
از مؤسسین آنارشیسم
۱
· گودوین رادیکال ترین متفکر انتقادی ـ اجتماعی انگلستان در ایام پیدایش سرمایه داری صنعتی بوده است.
۲
· او تحت تأثیر ایده های آزادی، برابری و هومانیسم روشنگری و انقلاب فرانسه، در کتاب دو جلدی خود، تحت عنوان «مسئله مربوط به عدالت اجتماعی» (۱۷۹۳) با تکیه بر «خرد» ـ به مثابه تنها فرمانروای محق بر انسان و به مثابه آزادگر انسان از قید و بند بردگی سیاسی و مذهبی ـ سیستمی از ایده های آنارشیستی ـ کمونیستی توسعه داد و براندازی نظام اجتماعی موجود و نوسازی بنیادی نظام همزیستی اجتماعی انسان ها را آماج خود قرار داد.
۳
· گودوین علل اصلی معضلات بیشمار جامعه بشری از قبیل بی عدالتی اجتماعی، نابرابری، تقسیم ناعادلانه ثروت اجتماعی و سطح نازل دستمزدها، خودسری، فقدان آزادی، جهل، جنگ و کینه ملی را در حاکمیت مالکیت خصوصی و قدرت دولتی می دانست.
۴
· به نظر گودوین برای رفع این معضلات باید علل آنها را از بین برد،.
· یعنی باید مالکیت خصوصی و دولت را لغو کرد.
۵
· این امر اما باید نه از طریق اعمال قهر، بلکه تنها از طریق روشنگری، آموزش و تربیت انسان ها صورت گیرد.
۶
· اگر انسان ها متقاعد شوند که جامعه بدون مالکیت خصوصی و جبر دولتی می تواند وجود داشته باشد، آنگاه خرد نیز می تواند، بدون مزاحمتی دعاوی خود را در همه عرصه های زندگی به کرسی بنشاند و انسان ها را به عالی ترین شناخت، به عدالت اجتماعی، به کردار اخلاقی و بدین طریق به آزادی و سعادت، به کمال روحی و جمال جسمی رهنمون شود.
۷
· گودوین برای اثبات طرح اوتوپیکی مبتنی بر سیستم اجتماعی آنارشیستی ـ کمونیستی از آموزه های ماتریالیستی ـ سنسوئالیستی و آته ئیستی و همچنین از آموزه های مبتنی بر حقوق طبیعی و فلسفه اخلاق روشنگری انگلیس و فرانسه در قرن هفدهم و هجدهم استفاده می کرد.
۸
· گودوین ـ بنا بر روح همین فلسفه ـ به توانائی هر چه بیشتر انسان ها در جهت دستیابی به حقیقت عالی تر و کمال اخلاقی باور داشت.
۹
· به نظر گودوین، قبل از همه باید عللی را از میان برداشت که مانع شناخت حقیقت و عدالت و تبدیل خرد به نیروی محرکه تعیین کننده رفتار انسان ها می شوند.
۱۰
· از آنجائی که خرد، معارف خود را از جهان خارج فراهم می آورد، بنابرین، فقط زمانی می تواند از جهان خارج تأثیرات مثبت جذب کند که جهان خارج و قبل از همه جامعه بشری بر طبق فرامین خرد و عدالت سازمان داده شوند.
(عجب منطق تق و لقی:
اگر خرد، معارف خود را از جهان خارج (واقعیت عینی) کسب می کند، پس جهان خارج بر خرد تقدم دارد.
یعنی خرد باید به ساز جهان خارج برقصد و نه جهان خارج به ساز خرد.
در این صورت، جهان خارج، سازنده خرد خواهد بود و نه برعکس.
یعنی خرد کج و کوله ای تشکیل خواهد یافت.
مترجم)
۱۱
· گودوین بدین طریق، حال و روز خرده بورژوازی انگلیس در آن زمان را بر زبان می آورد که تحت فشارهای اجتماعی انقلاب صنعتی، سختی می کشد.
۱۲
· ایده های گودوین ـ اما ـ بر طبقه کارگر جوان انگلیس نیز که از انقلاب صنعتی نشئت گرفته بود، تأثیر نیرومندی اعمال کرد.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲، ص ۴۵۵)
۱۳
· شلی (۱۷۹۲ ـ ۱۸۲۲) ـ شاعر انگلیسی ـ نیز تحت تأثیر گودوین قرار داشت.
۱۴
· البته او از نقطه نظر مبتنی بر روشنگری عمیق عدول کرد و جنبه های خردستیز و عرفانی مفهوم آنارشی را به طرز نیرومندی اعتبار بخشید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر