پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
پیش شرط اسوم آماج
۱
· بدون حضور انسان، آماجی در طبیعت وجود ندارد.
۲
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، «در طبیعت (اگر ما تأثیر متقابل انسان و طبیعت را نادیده بگیریم) عوامل کور ناآگاهند که بر یکدیگر تأثیر می گذارند...
۳
· هیچ کدام از حوادث طبیعی بنا بر هدف آگاهانه و از پیش خواسته صورت نمی گیرد.
۴
· در تاریخ جامعه اما برعکس، عوامل انسانی در کارند.
۵
· عوامل انسانی عبارتند از انسان های شعورمند، انسان هائی که با تأمل و عشق و علاقه عمل می کنند و اهداف معینی را در نظر دارند.
۶
· هیچ چیز در جامعه بدون نیت آگاهانه، بدون آماج مطلوب از قبل تعیین شده، صورت نمی گیرد.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۲۹۶)
۷
· آماج ها همواره از آن رو پدید می آیند که انسانها سودای تغییر وضع موجود و واقعیت عینی موجود را در راستای معینی در سر می پرورند.
۸
· واقعیت عینی اما میدان انبوهی از امکانات مختلف است که باید نخست شناخته شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند.
۹
· از این رو ست که فونکسیون آماجگذار و هدفگذار (تله ئونومیکی) شعور با فونکسیون پیش بین شعور در پیوند تنگاتنگ قرار دارد.
· مراجعه کنید به پیش بینی
۱۰
· حالات آتی سیستم های مادی باید نخست برمبنای پیش بینی های مستدل علمی، به مثابه امکانات واقعا امکان پذیر شناخته شوند تا بعدها بتوانند آماج کردوکار انسانی قرار گیرند.
۱۱
· از انبوه امکانات واقعا امکان پذیر شناخته شده، بر اساس حوایج معین (به زبان ساده) امکان معینی انتخاب و به مثابه آماج مقرر می شود و در کردوکار بعدی، در راستای آن حرکت آغاز می شود.
۱۲
· انتخاب آماج از میدان امکانات موجود بر مبنای تصمیمگیری آگاهانه صورت می گیرد.
· مراجعه کنید به تصمیمگیری
۱۳
· میدان امکانات واقعی با جامه عمل پوشیدن یکی از امکانات واقعی، دچار تحول می شود، امکانات جدیدی پیدا می شوند و امکاناتی نیز از رده خارج می گردند و به دنبال آن آماج های انسانها نیز دستخوش تغییر می گردند.
۱۴
· بنابرین، آماج، امری ثابت و همیشه همان نیست، بلکه چیزی است که تغییر می یابد.
· با توسعه واقعیت عینی و کردوکار عملی انسانها رشد می کند.
· دقیقتر می شود و جای خود را به آماج های دیگر می سپارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر