پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
۱
· امکان به مشخصه سیستم های مادی، به خصیصه عینی موجود آنها اطلاق می شود که بنا بر ساختار و قوانین حرکت و توسعه خود، می توانند حالات متفاوتی بپذیرند و یا خود را در جهات مختلفی توسعه دهند.
۲
· امکان ـ به مثابه خصیصه سیستم های توسعه یابنده ـ بیانگر گرایشات درونی و عینی توسعه است، که به وسیله قوانین حرکت و توسعه این سیستم ها تعیین می شوند و با فراهم آمدن شرایط مناسب می توانند جامه واقعیت به خود پوشند، تحقق یابند.
۳
· از این رو ست که امکان و واقعیت ـ به مثابه دو مقوله دیالک تیک ماتریالیستی ـ در وهله اول انعکاس دو مرحله ضرور و عینی در توسعه چیزها، روندها، سیستم ها و غیره جهان مادی اند.
۴
· هر مرحله تحقق یافته (یعنی به واقعیت پیوسته ی) توسعه هر سیستم، قبلا به صورت امکان وجود داشته است.
۵
· از این رو می توان امکان را به معنی وجود بالقوه تلقی کرد.
۶
· علاوه بر این، «امکان» را می توان در رابطه با کردوکار انسانی به معنی داشتن توانائی انجام کاری به کار برد و یا از امکان فکری به معنی توانائی تفکر منطقی و خالی از تناقض استفاده کرد.
۱
مقوله «امکان» در فلسفه ارسطو
۱
· مقوله «امکان» در تاریخ فلسفه، یکی از مقولات مورد بحث و جدال میان گرایشات مختلف فلسفی بوده است.
۲
· به قول ارسطو در مکتب پر جر و بحث سقراطیست ها، به ویژه در مکتب دوموتوس کرونوس تفاوتی میان امکان و واقعیت نمی دیدند:
· به نظر آنان، امکان پذیر فقط هر آن چیزی است که واقعی است و هر چیز غیرواقعی امکان ناپذیر است.
۳
· ارسطو این تئوری را مورد انتقاد قرار می دهد و اعلام می کند که اگر امکان و واقعیت یکسان باشند، هرگونه حرکت و پیدایش از میان برداشته می شود.
۴
· ارسطو میان امکان و واقعیت فرق می گذارد و آن دو را در رابطه با مقوله های ماده و فرم مطرح می سازد.
۵
· به نظر او ماده امکان همه چیز است، هر آنچه که هست و هر آنچه که خواهد بود.
۶
· امکان پذیر نه فقط آن است که واقعیت دارد، بلکه همچنین آن است که هنوز جامه واقعیت نپوشیده است.
۷
· گذار از امکان به واقعیت در حرکت، قوام می یابد.
۸
· مفهوم «انتله شی»، که ماهیتا ایدئالیستی است، برهسته معقول این نظریه ارسطو گرد ابهام می پاشد:
· در مفهوم «انتله شی» تبدیل امکان موجود در ماده منفعل به واقعیت، تنها با گام نهادن فرم فعال به صحنه، می تواند صورت گیرد و به وسیله یک اصل روحی، هدفی برای آن تعیین شود و کار به پایان رسد.
· (ارسطو، «متافیزیک»، ۹، ۸، ۱۰۵۰، الف ص ۱۵ ـ ۲۴)
· مراجعه کنید به انتله شی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر