هانی شافت
آنتی فاشیست شهید هلند
میم حجری
۷۷۵۴
سنگ سخنگو
تاریخ تکرار می شود.
آری.
بار اول
به صورت تراژدی
و
بار دوم
به صورت کمدی.
خروج قوای دول امپریالیستی تحت رهبری امریکا
از افغانستان
آدمی را به یاد خروج دول امپریالیستی تحت رهبری امریکا
از ویتنام می اندازد.
هدف در هر دو خروج
ویتنامیزه کردن جنگ آنجا
و
افغانیزه کردن جنگ اینجا ست.
کمیک و مضحک این است
که
امپریالیسم بزرگتر و قوی تر شده است
و
جای ویتکنگ
را
طالبان
گرفته است.
تهوع
توانگر کند فرد را
خبر کن حریفان ولگرد را
۷۷۵۵
سنگ سخنگو
من اینجا ریشه در خاکم
من اینجا عاشق این خاک، اگر آلوده یا پاکم
من اینجا تا نفس باقیست میمانم
من از اینجا چه میخواهم، نمیدانم
امید روشنایی گرچه در این تیرگی ها نیست
من اینجا باز در این دشت خشک تشنه می رانم
من اینجا روزی آخر از دل این خاک با دست تهی
گل برمیافشانم
فریدون مشیری
سگ سخن جو
آره.
گفتنش آسان است
عمل بدان اما دشوار.
وقتی مادر و خواهران و پدر و برادرانت را
آش و لاش کردند و به صدا و سیمای جهنم آوردند و به بلبل زبانی در انکار وجود خورشید واداشتند،
فرار از جهنم را به قرار در جهنم ترجیح می دهی و به هر ذلتی جان از مهلکه بدر می بری و در دیار بیگانه به هر ذلتی تن در می دهی.
از خاوران بپرس که بر ما چه رفته است.
۷۷۵۶
سنگ سخنگو
شهنار
سن وسالی نداشتم،
ده ،دوازده ساله بودم
دلم می خواست نماز بخوانم
هنوز مسلط بر خواندنش هم نبودم
و
از اهل خانه هم کسی نماز نمی خواند.
هنوز شروع نکرده
برادرم سر زده وارد اتاق شد
گفت :
شهناز گناهی مرتکب شده ای ؟
با تعجب گفتم:
نه
گفت:
پس جمع کن این بساط را .
۷۷۵۷
سنگ سخنگو
چاره رنجبران
وحدت و تشکیلات است.
حکیم ابوالقاسم لاهوتی
سگ سخن جو
رنجبران برای رهایش اجتماعی چاره ای جز وحدت و تحزب ندارند.
حکیم ابوالقاسم لاهوتی
تنها مارکسیست ـ لنیینستی است که توده کرد
بسان دری تکدانه
در دامنش پرورده و تحویل بشریت داده است.
حکیم ابوالقاسم لاهوتی
شاعر طراز نوین پرولتاریا ست.
دو مفهوم اساسی این رهنمود حکیم ابوالقاسم لاهوتی
حاکی از چیستند؟
۷۷۵۸
سنگ سخنگو
همبستگی، اتحاد، و مبارزه
تنها راه عبور از حاکمیت استبدادی است!
خوزستان نباید تنها بماند!
حریف
سگ سخن جو
ایراد این شعار کجا ست؟
۷۷۵۹
سنگ سخنگو
شما از مفهوم دموکراسی شروع کرده اید.
بدون اینکه بدانید مفهوم چیست و چگونه تشکیل می یابد.
حاضر و مایل به یادگیری هم نیستید.
خیال میکنید
با هارت و پورت می توان عوامفریبی کرد.
ما تعریف دموکراسی را به اختصار عرضه میکنیم.
شما
اعلام می دارید که باطل است.
بدون اینکه دلیل منطقی و تجربی و علمی برای اثبات بطلان آن
ارائه دهید.
آخوندها اندیشنده تر از شما هستند.
برای اینکه انها مفاهیم فقهی را فراگرفته اند.
در نتیجه وسایل تفکر مذهبی را در اختیار دارند.
شما عوامفریب تر از آخوندها هستید.
۷۷۶۰
سنگ سخنگو
ممنوعیت که به تنهایی وجود ندارد.
ممنوعیت در دیالک تیک ممنوعیت و چیز دیگری است.
آن چیز دیگر چیست؟
۷۷۶۱
سنگ سخنگو
بعضی از عقاید بزرگتر از انسان ها اند،
اما بعضی از انسان ها به بزرگی عقایدش.
حریفه
سگ سخن جو
عقیده چیست؟
عقیده در تحلیل نهایی اندیشه است.
اندیشه بزرگ و متوسط و کوچک وجود ندارد.
چی وجود دارد؟
۷۷۶۲
سنگ سخنگو
آوانگارد
افراد یا آثاری هستند که از نظر هنر ، فرهنگ یا جامعه تجربی ، رادیکال یا غیرمتعارف هستند.
رد
سگ سخن جو
جامعه تجربی؟
چنین مفهومی اصلا وجود ندارد.
جامعه طبقاتی وجود دارد.
جامعه بی طبقه (کمونیستی) وجود داشته است و وجود پیدا خواهد کرد.
هنر و یا هنرمند پیشاهنگ
چه مشخصات عینی دارد؟
با ادعای صرف که کسی و اثر هنری ئی پیشاهنگ نمی شود.
بگذارید
به این مسئله بیندیشیم:
هنر چیست؟
اثر هنری
چه تفاوتی با اثر علمی و اثر فلسفی و اثر فقهی دارد؟
۷۷۶۳
سنگ سخنگو
دیالک تیک ربطی به مقوله ماده ندارد.
ما باید تعریف مفاهیم را بیاموزیم
تا توان تفکر کسب کنیم.
شما می پرسید جهان چیست؟
توضیح جهان
بدون آشنایی با مفاهیم
محال است.
مفهوم چیست؟
فرق مفهوم با واژه چیست؟
واژه چیست؟
سعی کنید بیندیشید.
مثال:
واژه درخت و مفهوم درخت از کجا آمده اند؟
۷۷۶۴
سنگ سخنگو
کسروی بالاتر از زمان خود بود.
نیلوفر
سگ سخن جو
نه.
کسروی
متفکر و مورخ و روشنگر جسوری بود.
بانی خدمات بزرگی است.
کسروی
مؤلف تاریخ جنبش مشروطه و کتب انتقادی بیشماری است که باید تحلیل شوند.
ولی
قبلا
آخوند بود و ایدئالیست مانده بود.
مثلا
مذاهب را با ورجاوند بنیاد (مذهب جدید خود) جایگزین می سازد که باید تحلیل شود.
ایراد کسروی این است
که
بیگانه با فلسفه علمی بوده است
به همین دلیل قادر به تفکر ریشه ای و ارائه راه حل علمی به معضلات نبوده است
۷۷۶۵
سنگ سخنگو
تعریف مفاهیم را
مثلا مفهوم جامعه را
نباید در واژه نامه ها جست.
مارکسیسم
گنجینه عظیمی از مفاهیم رهگشا و ریشه ای
عرضه کرده است.
هر وقت فرصت داشتید
بیندیشید
تا هماندیشی کنیم.
۷۷۶۶
سنگ سخنگو
خوش به حال اهل و عیالش.
سید علی دلار باران شان خواهد کرد.
زن و بچه سلیمان میلیونرتر از حضرت سلیمان شدند و به کانادا هجرت کردند
۷۷۶۷
سنگ سخنگو
خودتان بیندیشید.
جامعه چیست؟
فرض کنیم سؤال این باشد:
سیب چیست؟
در این صورت
دنبال دهخدا خواهیم رفت
و یا خودمان مستقلا سیب را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد؟
۷۷۶۸
سنگ سخنگو
ابوالفضل محققی
هر حلقه طنابی که حکومت اسلامی برگردن مخالفان خود انداخت!
طناب دار قطور تری برای گردن خود تدارک دید.
سگ سخن جو
اولا
حکومت اسلامی از سر تا ته
مأمور و نماینده است.
مأمور و نماینده کیست؟
خیال می کنید که خمینی به عنوان شخص
فتوای قتل عام سران حزب توده را داده است؟
خمینی نماینده بوده است.
محمد رضاشاه هم نماینده بوده است.
هر دو شخصیت حقوقی بوده اند و مأموریتی را جامه عمل پوشانده اند.
طنز قضیه درست همین جا ست که محمد رضاشاه کتابی هم تحت عنوان «مأموریت من» نوشته است.
لنین هم مأمور و نماینده بوده است.
خودش دهها بار گفته است.
خود ابوالفضل محققی و حزب چپ و راست و کج و معوج هم مأمور و نماینده اند.
مأمور و نماینده کیستند؟
ثانیا به چه دلیل کشتار دشمنان به معنی خودکشی است؟
کشتار سران حزب توده و فرزندان توده به چه معنی است؟
ما با مبارزه طبقاتی در این جور کردوکارها سر و کار پیدا می کنیم.
یا فراگیری مارکسیسم ـ لنینیسم
و
یا خیالبافی، خودفریبی و عوامفریبی
۷۷۶۹
سنگ سخنگو
فوزیه
بر اساس یک افسانه از قرن نوزدهم، حقیقت و دروغ یکروز تصمیم گرفتند همدیگر رو ملاقات کنند. دروغ به حقیقت گفت: "امروز یک روز فوق العاده است"! حقیقت به آسمان نگاه کرد و آهی کشید، زیرا روز واقعا زیبایی بود. آنها زمان زیادی را کنار هم گذراندند و در نهایت به کنار یک چشمه رسیدند. دروغ به حقیقت گفت: "آب بسیار زیبا است، با هم شنا کنیم!" حقیقت، دوباره مشکوک شد و آب را آزمایش کرد و متوجه شد که واقعا خوب است. آنها لباسهایشان را در آوردند و در آب چشمه شنا کردند. ناگهان دروغ از آب خارج شد و لباس های حقیقت را پوشید و فرار کرد. حقیقت عصبانی از چشمه بیرون آمد و همه جا را به دنبال دروغ دوید تا دروغ را پیدا کند و لباسهایش را باز پس بگیرد. جهان که حقیقت را برهنه دید، نگاهش را با تحقیر و خشم از حقیقت گرفت و از او رو برگرداند. حقیقت بیچاره به چشمه برگشت و برای همیشه ناپدید شد تا شرمندگی خود را پنهان کند.
بعد از آن دروغ در جهان سفر میکرد در حالی که لباس حقیقت را بر تن میداشت و به نیازهای جامعه رسیدگی میکرد زیرا که دنیا به هیچ وجه نمیخواست با حقیقت برهنه مواجه شود.
پایان
سگ سخن جو
حقیقت همیشه با باطل توأم است.
نه
حقیقتی بدون باطل وجود دارد و نه باطلی بدون حقیقتی.
پیوند حقیقت و باطل را با بمب اتم هم نمی توان تخریب کرد.
حقیقت همیشه دیالک تیکی از حقیقت مطلق و حقیقت نسبی است.
یعنی
حقیقت همیشه سرشته به باطل است.
برای اینکه واقعیت عینی
لایتناهی است و شناخت دقیق آن در بی نهایت امکان پذیر است.
بشریت به مدد علم و فن و فکر و فرهنگ
به حقیقت مطلق گام به گام نزدیکتر می شود
ولی هرگز بدان نمی رسد.
۷۷۷۰
سنگ سخنگو
خشکسالی پدیده ای نیمه طبیعی - نیمه جامعتی است.
فقط جمکران که نیست.
جهان یا در چنگ آتش است و یا در معرض سیل ویرانگر.
مگر نمی بینید
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر