۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

علمتئوری (فلسفه علم)

 https://imageservice.azureedge.net/api/getimage?productId=15627

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

  

۱

·    علمتئوری به علم العلوم اطلاق می شود که به پژوهش مسائل عام مطروحه در کلیه رشته ها و عرصه های علمی می پردازد.

·    برخلاف رشته های متاعلمی خاص از قبیل مثلا متا مته متیک.

 

۲

·    علمتئوری به بازتاب علمی علوم به مثابه پدیده ای در وحدت کلیه جوانب ماهوی آنها اطلاق می شود.

 

۳

·    علمتئوری به بررسی  علوم از دو جنبه اصلی زیر می پردازد:

 

الف

·    علمتئوری به بررسی علوم به مثابه عناصری از ساختار جامعه در مجموع آن می پردازد.

 

ب

·    علمتئوری به بررسی علوم به مثابه سیستم های نسبتا مستقل می پردازد.

 

۴

·    علمتئوری بدین طریق، به پژوهش جنبه های زیر می پردازد:

 

الف

·    به پژوهش وضعیت اجتماعی علوم 

 

ب

·    به پژوهش جایگاه و مقام و نقش علوم در توسعه جامعه

 

پ

·    به پژوهش قانونمندی های توسعه علوم

 

ت

·    به پژوهش قانونمندی های عملکرد (فونکسیونالیزاسیون) علوم در سیستم مناسبات جامعتی

 

ث

·    به پژوهش خصلت و دینامیسم (پویایی) روابط متقابل علوم با دیگر حوزه های کردوکار جامعتی حیاتی و سازمان درونی آنها

 

ج

·    به پژوهش قانونمندی ها و گرایشات تکاملی فرم ها، متدها و نتایج علوم

 

ح

·    به پژوهش مکانیسم کردوکار حیاتی خود علوم

 

۵

·    علمتئوری حاوی خصلت ترکیبی برجسته روشنی است که مشخصه ای برای توسعه علمی مدرن است.

 

۶

·    در علمتئوری جنبه های سوسیولوژیکی، معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)، منطقی و پسیکولوژیکی پژوهش علوم به وحدت می رسند. 

 

۷

·    علمتئوری به طرز دم افزونی از وسایل مته متیکی و منطقی ـ صوری شناخت بهره برمی گیرد.

 

ادامه دارد.

 

 

۸

·    جنبه های عام و مهم سوسیولوژیکی علوم که علمتئوری مورد پژوهش قرار می دهد، به شرح زیرند:

 

۱

·    پیوند متقابل تولید معارف علمی با تولید مادی. 

 

۲

·    تبدیل علم به نیروی مولده بیواسطه

 

۳

·    فرم های اجتماعی سازمان (سازماندهی، سازمانیابی) کردوکار علمی و مؤثریت شان.

 

۴

·    ساختار تأسیسات  و کلکتیوهای علمی

 

۵

·    روابط میان تأسیسات  و کلکتیوهای علمی و در  تأسیسات  و کلکتیوهای علمی

 

۶

·    روشنفکریت علمی به مثابه قشری اجتماعی

 

۷

·     خصایص خاص دانشمندان

 

۸

·     وسایل و فرم های هماندیشی علمی (مشاورات علمی، کنفرانس ها، سموپوزیوم ها)

 

۹

·     ساختار و گرایشات تکاملی نشریات علمی

 

۱۰

·    علوم و آموزش و پرورش

 

۱۱

·     علوم و ارزش های فرهنگی

 

۱۲

·     مسائل اتیکی (اخلاقی) کردوکار علمی

 

۱۳

·    مسائل اتیکی (اخلاقی) پیشرفت علمی  

 

۱۴

·     مسائل اتیکی (اخلاقی) پیشرفت اجتماعی و غیره

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر