۱۴۰۰ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۷۰)

  Was ist mein Auto wert?

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

ارزش

ادامه

 

۱۴

·    تئوری های عمدتا پوزیتیویستی نیز همان هدف را دنبال می کنند.

·    ولی به مخالفت تند و تیز با نظریات و طرح های فوق الذکر تظاهر می کنند و در لفافه انتقاد به حق از ایراسیونالیسم (خردستیزی)  تزهای خرافی زیر را با آب و تاب تمام و تمام تبلیغ می کنند:

 

الف

·     تز «عاری از ارزش بودن» را

 

ب

·     تز «عاری از ایده ئولوژی بودن» را 

 

پ

·     تز «خنثایی و بی تفاوتی سیاسی ـ ایده ئولوژیکی» را 

 

 ۱۵

·    در این تئوری های عمدتا پوزیتیویستی  ادعا می شود که تصورات ارزشی و ایده ئولوژی ها یا به طور کلی بی معنی اند و یا قابل نقد علمی و اثبات علمی  ـ تاریخی نیستند.

 

۱۶

·     این تئوری های عمدتا پوزیتیویستی خودشان ایده ئولوژیکی اند.

·    برای اینکه آنها تصورات ارزشی و ایده ئولوژی ها را در مشروطیت شان (اشتراط شان) با مناسبات تولیدی مادی و مناسبات طبقاتی مادی نمی بینند.

 

۱۷

·    این تئوری های عمدتا پوزیتیویستی هم مخالف ایده ئولوژی به طور علمی اثبات شده و انقلابی طبقه کارگر و حزب طبقه کارگرند و هدف شان تحت تبعیت کورکورانه ایده ئولوژی حاکم در کشورهای سرمایه داری قرار دادن زحمتکشان  و مانی پولاسیون فکری آنها ست.

·    مانی پولاسیونی که توسط سیستم امپریالیستی دم به دم انجام می یابد.

 

۱۸

·    در جامعه شناسی بورژوایی با مسئله ارزش، تلاش زیر در پیوند قرار دارد:

·    تفسیر مفاهیمی از قبیل «مناسبات اجتماعی» و «گروه ها» به معنی ایدئالیسم تاریخی (ضد ماتریالیسم تاریخی).   

 

·    مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ، درک ایدئآلیستی تاریخ، ماتریالیسم تاریخی

 

ماتریالیسم دیالک تیکی و  ماتریالیسم تاریخی 

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8001

 

۱۹

·    جامعه شناسی بورژوایی مفاهیم فوق الذکر را از دترمینیته (تعین) به واسطه مناسبات جامعتی و مناسبات طبقاتی انتزاع و ایزوله می کند و آنها را ناشی از تصورات ارزشی جا می زند.

 

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر