احسان طبری
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
۱
حیات خویش را آراستن
رزمی است بس مشکل
نه تنها در برون، بل گاه خصم تو ست اندر دل
برای خویش سازی، ضد خود هم رزم باید کرد
از آن آغاز رَه، عزم سفر را جزم باید کرد
معنی تحت اللفظی:
برای خودسازی باید از اولین قدم در راه آن، عزم سفر را جزم کرد و بر ضد خود رزم کرد.
این توضیح مشخص طبری راجع به آراستن حیات خویش با رزم درونی و برونی
است.
طبری در این بیت شعرش
جای خودآرایی را با خودسازی
پر کرده است.
خودسازی
در
قاموس طبری
از
طریق خودستیزی
امکان پذیر است.
خودستیزی مبتنی بر عزمی جزم.
اما
منظور طبری از خودستیزی چیست؟
۲
برای خویش سازی، ضد خود هم رزم باید کرد
از آن آغاز رَه، عزم سفر را جزم باید کرد
اگر خیلی خوشخیال و خوشبین باشیم،
باید بگوییم که منظور طبری از خودستیزی، انتقاد از خود است.
انتقاد از خود
اما
به
تنهایی
وجود و معنا ندارد.
برای اینکه خود (فرد) به تنهایی وجود ندارد.
فرد
فقط
در
دیالک تیک فرد و طبیعت
از
سویی
و
در
دیالک تیک فرد و جامعه (طبیعت دوم)
از
سوی دیگر
وجود دارد.
یعنی
انتقاد از خود
باید
با
انتقاد از محیط پیرامون طبیعی و جامعتی خود
توأم باشد.
طبری
و
حزب طبری
اما
مایل و قادر به انتقاد جامعتی نیستند.
به
همین دلیل
انتقاد از خود طبری
خودستیزی از آب درمی آید.
مثال تجربی:
ما
تحلیل بخش های قبلی همین شعر طبری
را
به
سایت مهر
(که همین شعر طبری را بازنشر داده بود)
فرستادیم.
سایت مهر
نه تنها از انتشار این تحلیل خودداری کرد،
بلکه
ما
را
بلاک کرد
تا
تحلیل خود
را
حداقل
برای خودشان
نفرستیم.
چنین زباله هایی
چگونه می توانند
برای خویش سازی
عزم خود را جزم کنند
و
ضد خود رزم کنند؟
۳
برای خویش سازی، ضد خود هم رزم باید کرد
از آن آغاز رَه، عزم سفر را جزم باید کرد
خودستیزی
نتیجه نهایی خردستیزی
و
خردستیزی
انعکاس جامعه ستیزی
است.
خودستیزی
مشخصه مهم همه طوایف خردستیز زیر است:
آنارشیسم
آوانتوریسم
نیهلیسم
فاشیسم
فوندامنتالیسم
و
غیره.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر