احسان طبری
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
۱
زمان چون ریسمانی دان که نه انجام و آغازش
سراسر با شگفتیها در این سیر پر از رازش
بشر را زین رسن، یک گز کمابیش است اندر کف
مژه بر هم زنی، سرمایه ی جان میشود مصرف
معنی تحت اللفظی:
زمان بسان ریسمان بی آغاز و بی انجامی
است
و
در
سیر اسرارآمیزش
شگفت انگیز است.
بشر از این ریسمان زمان یک گز (حدود یک متر) بیش و کم در دست دارد.
و لذا در طرفة العینی سرمایه جانش مصرف می شود.
۲
زمان چون ریسمانی دان که نه انجام و آغازش
زمان
در
قاموس طبری،
چیزی مادی از جنس ریسمان است.
زمان
ریسمان جنبنده و رونده و پوینده است.
چیزی شبیه مار است.
فرق ریسمان زمان با مار
ازلی و ابدی بودن زمان است.
ازلیت و ابدیت تریاد مکان و زمان و ماده
درست است.
دلیل ازلیت و ابدیت مکان و زمان،
ازلیت و ابدیت ماده
است.
این سخن طبری
حاوی ذراتی از حقیقت است، ولی حقیقی نیست.
آثار و اشعار طبری
آش شله قلمکاری
از
شناخت فلسفی و فقهی و هنری
است.
علاقه سرشته به خشم و نفرت و کین سران جنقوری عهد بوقی به طبری
به
همین دلیل
است.
۳
زمان چون ریسمانی دان که نه انجام و آغازش
سراسر با شگفتیها در این سیر پر از رازش
ریسمان رونده زمان
حاوی سیر اسرارآمیز حیرت انگیزی است.
طبری در این تصور خویش،
ماده
(واقعیت عینی، طبیعت و جامعه)
را
با
زمان
عوضی گرفته است.
این ماده است که در ظروف در هم تنیده مکان و زمان
در جنبش مدام است و نه زمان.
دلیل خودجنبی مطلق و مدام ماده
طبیعت و خصلت و ساختار دیالک تیکی آن است.
مراجعه کنید
به
ماده
مکان
زمان
مکان و زمان
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3072
۴
زمان چون ریسمانی دان که نه انجام و آغازش
سراسر با شگفتیها در این سیر پر از رازش
اسرار
از
مفاهیم معرفتی ـ نظری ندانمگرایانی از قبیل حافظ است.
به
نظر حافظ
هستی در مه غلیظی از ابهام وجود دارد.
به
همین دلیل
اسرار آمیز
و
غیر قابل شناخت
است.
شناخت هستی
در فلسفه حافظ
در انحصار عالم الغیب است
که
می تواند (اگر بخواهد) در اختیار محارم اسرار هم قرار دهد.
به قول سعدی
پس از قرار دادن اسرار مگو در اختیار محرم اسرار
لال و گیج و منگش می کند تا نتواند با کسی در میان بگذارد.
الله در اسلام
معرکه
است.
مثل احمقی نجات است.
تئوری شناخت طبری،
ایدئالیستی
است
و
نه
ماتریالیستی
(مارکسیستی ـ لنینیستی)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر