اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
جامعه شناسی
(سوسیولوژی)
ادامه
۸۵
· این جامعه شناسان در مقایسه با اسلاف خود و نمایندگان امپیریسم سطحی، به طرز دیگری به نفی نقش تعیین کننده مناسبات اقتصادی ـ اجتماعی و روابط طبقاتی ناشی از آنها می پردازند و بدین طریق نهایتا به نفی خصلت عینی قوانین توسعه جامعه بشری می پردازند.
۸۶
· فونکسیونالیسم که خود را آنتی پوزیتیویسم جا می زند، در ساخت سیستمی منطقی صرف از درک پوزیتویسم به مثابه یکی از فرقه های ایدئالیسم ذهنی گرفتار می ماند.
۸۷
· نمایندگان نئوپوزیتیویسم هم به انکار علنی تأثیر قانونمندی های عینی در جامعه می پردازند و احکام قانونی سوسیولوژیکی را به عنوان کلیشه های انتظامی صرف و تصورات مدلی با اهمیت عملیاتی صرف به رسمیت می شناسند.
۸۸
· در جوار فرقه هایی از نئوپوزیتیویسم، در جامعه شناسی بورژوایی معاصر، جریان ایدئالیستی ـ عینی ئی با سمتگیری عمدتا فلسفی ـ جامعتی، آموزه اجتماعی کاتولیکی (نئوتومیسم) و نئوکانتیانیسم نیز وجود دارند.
۸۹
· نمایندگان آموزه اجتماعی کاتولیکی (نئوتومیسم) و نئوکانتیانیسم به طرزی مسکوت و بی سر و صدا میراث فکری مارکس را نیز به عاریه می گیرند و در تلاش برای پیوند دادن آنها با موضعگیری ایدئالیستی اصلی خود برمی آیند.
۹۰
· جریانات و مکاتب مختلف جامعه شناسی بورژوایی بر طبق موضع تئوریکی و یا آتئوریکی (ضد تئوریکی) خود و بر طبق موضوع شناسی (درک موضوع) خود در سیستم حاکمیت انحصاری ـ دولتی همپیوند گشته اند.
۹۱
· جامعه شناسی بورژوایی امروزه در تدوین متدها و تکنیک های (اسالیب و فنون) آموزشی ـ پرورشی حاکمیتی مدیران اقتصادی و حکومتی در سیستم حاکمیت انحصاری ـ دولتی کاپیتالیسم نقش روز افزونی بازی می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر