پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هشتم
بخش دوم
۲۶
· نقاط گرهی توسعه فلسفه فیشته را، در وهله اول، نه تبیینات بیشمار او راجع به آموزه علم، بلکه آثار تاریخی ـ فلسفی به معنی وسیع کلمه او و اسناد سیاسی او تشکیل می دهند.
۲۷
· آثار و اسنادی که در آنها فیشته نسبت به رخدادهای جامعتی ـ تاریخی خارق العاده زمان خود موضع گرفته است و به نفوذ فلسفی در آنها و تعمیم فلسفی آنها همت گماشته است که از قرار زیر بوده اند:
۱
· «راجع به تصحیح قضاوت توده نسبت به انقلاب فرانسه» (۱۷۹۳)
۲
· «مبانی حقوق طبیعی بنا بر اصول آموزه علم» (۱۷۹۶)
· به ویژه بخش دوم آن.
۳
· «دولت تجاری بسته» (۱۸۰۰)
۴
· «درس هایی راجع به تعیین اساتید» (۱۹۷۴، ۱۰۸۵، ۱۸۱۱)
۵
· نقدی بر اثر کانت، تحت عنوان «صلح ابدی» (۱۷۹۶)
۶
· «نقشه های دانشگاه»
۷
· «سخنی خطاب به ملت آلمان» (۱۸۰۸)
۸
· گفتگو راجع به «میهن پرستی و ضد میهن پرستی» (۱۸۰۷)
۹
· میراث فیشته تحت عنوان «جمهوری آلمان» (۱۸۰۶ و ۱۸۰۷)
۱۰
· «درس هایی راجع به جنگ صادقانه» (۱۸۱۳)
۱۱
· سخنرانی راجع به تسویه حساب با آموزه علم (۱۸۱۳)
۲۸
· این آثار تاریخی ـ فلسفی و حقوقی ـ فلسفی فیشته به معنی وسیع کلمه و این اسناد سیاسی، نقاط گرهی مهم توسعه فکری فیشته را نمایان می سازند.
۲۹
· فرم گیری های نوین آموزه علم را می توان با توجه به آنها ارزیابی کرد و تحولات آموزه های علم را به مدد آنها می تواند فهمید.
۳۰
· این آثار و اسناد، شواهد زمان تاریخی پر رویدادی است که فیشته در آن زاده شده است و این آثار و اسناد نفوذ فلسفی در دوره تاریخی انقلابی را و حلاجی آن دوره را نمودار می سازند که فیشته در آن، کار کرده است و مؤثر افتاده است.
۳۱
· پیش شرط درک ماهیت واقعی فلسفه فیشته، فقط حفظ پیوند، به عبارت بهتر، حفظ پیوند بی واسطه میان این آثار و اسناد و طرح های مختلف مربوط به اموزه علم است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر