۱۳۹۹ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۷۴)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

فصل هشتم

بخش اول


یوهان گوتلیب فیشته 
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی 
 

۱۰

·     مؤثریت فیشته مصادف با دوره ای است که در آن تغییرات تعیین کننده در تناسب قوا میان فئودالیسم و کاپیتالیسم صورت می گیرند.

 

۱۱

·     فیشته از سویی شاهد تحولات انقلابی در فرانسه بوده است.

·      فیشته اما از سوی دیگر، فرزند «اوضاع آلمانی» (نکبت آلمانی) است که انگلس در جمله زیر جمعبندی کرده است:

·     «کل کشور تلنبار جانداری از فساد و گند و کثافت تهوع آور بود.»

·     (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲، ص ۵۶۶)

 

۱۲

·     در آثار فیشته هر دو جنبه پدیدار می گردند.

 

الف

·     در آثار فیشته از سویی مسئله جامعه بورژوایی در مرحله معین تشکیلش تحت تأثیر انقلاب کلاسیک بورژوایی تبیین می یابد.

 

ب

Anachronismus – Wikipedia

·      و از سوی دیگر، این مسئله تحت شرایط مناسبات جامعتی آناکرونیستیکی (نامعاصر، عهد بوقی) آلمانی انعکاس می یابد.

 

۱۳

·     نتیجه این وضع، همانطور که مارکس خاطرنشان شده، عبارت است از فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان.

 

۱۴

·     فلاسفه فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان و ضمنا فیشته، از درک این حقیقت امر عاجز مانده بودند که افکار تئوریکی شان مبتنی بر منافع مادی اند.

·     (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۱۷۸، ایده ئولوژی آلمانی)

 

۱۵

·     تناقضات، ناپیگیری ها، مبالغات و دیوانگی های ایدئالیستی و موارد پسیمیستی (بدبینی فلسفی) در آثار فیشته نمودهای این حقیقت امرند.

 

·     (در آثار فیشته حتی گرایشات شووینیستی و فوندامنتالیستی و غیره  وجود دارند.

·     مراجعه کنید به فوندامنتالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری. مترجم)

 

۱۶

·     در آثار فیشته، در مقابل این جنبه های منفی، احکام، معارف و مطالبات آینده گرای او قرار دارند.

 

۱۷

·     به محتوای ترقی طلبانه اصلی تفکر فیشته (که در مطابقت با توسعه فکری حقیقی او قرار دارد)، با توجه به مسئله اساسی جامعتی ـ تاریخی آن زمان می توان پی برد که انقلاب فرانسه بدان قوی ترین تبیین لازم را اهدا کرده است.

 

۱۷

·     روند گذار از فئودالیسم به کاپیتالیسم، مسئله اساسی جامعتی دورانی بوده است که فیشته در آن به سر برده است.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر