پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۱۳
· برای یقین مراحلی وجود دارد.
۱۴
نظر
· یقینی که تنها بر سلسله ای از گشتاورهای عاطفی و یا بر استدلال های منطقی کم و بیش کامل، مبتنی باشد، نظر نامیده می شود.
۱۵
عقیده
· اما اگر سوبژکتی با تمام وجود به دفاع عاطفی و منطقی از نظریه ای برخیزد که به نظرش یقین آمیز جلوه می کند، آنگاه ما از عقیده سخن می گوییم.
۱۶
· آخرین معیار یقین، که اغلب از مراحل تئوریکی بیانی بیشماری می گذرد، پراتیک (عمل، تجریه، آزمون، آزمایش...) است.
۱۷
· هر آنچه که صحتش در پراتیک بارها و بارها اثبات شود، برای ما یقین آمیز و محتوم جلوه گر می شود.
۱۸
· این امر در مورد اثبات منطقی و یا استقرائی صرف قضاوت ها و غیره نیز صادق است که از لحاظ منطقی به مثابه دلیل خودنمائی می کند و از لحاظ روانی به یقین منتهی می شود.
۱۹
· هرسلسله استدلالی باید از احکام (و یا اصول بدیهی) آغاز شود که به نوبه خود، نه به طور منطقی صرف، بلکه فقط به طور پراتیکی، می توانند اثبات شوند.
۲۰
· بدیهیت عینی وجود ندارد که به مثابه آخرین معیار و ملاک یقین باشد.
۲۱
· هر بدیهیتی، خود، در آخرین تحلیل، به طور پراتیکی مشروط می شود.
· همانطور که ازطریق تحلیل دقیق روندهای تجرید (انتزاع) بر مبنای ماتریالیسم به اثبات می رسد.
· مراجعه کنید به حقیقت.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر