۱۳۹۹ مرداد ۱۱, شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۶۷)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

فصل هفتم

بخش دوم

قسمت ششم

   ۸

·     کانت تردید ندارد، «که بشر هر آنچه را که به نظام مکانیکی هستی حیوانی اش مربوط می شود، به طور کلی از خویشتن خویش پدید می آورد و در هیچگونه سعادت و یا کمال نمی تواند سهیم باشد، مگر اینکه خود او، آزاد از غرایز، به مدد خرد خویش پدید آورده باشد.»

·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۶، ص ۳۶)

 

۹

·     مبنای کلیه پیشرفت در تاریخ به نظر کانت، عبارت است از «آنتاگونیسمی (تضاد آشتی ناپذیر) در جامعه، که در نهایت، علت هر نظام قانونمند را تشکیل می دهد.»

 

۱۰

·     کانت برای توضیح این قانون، می افزاید:

·     آنتاگونیسم به نظر من، دوستی خصمانه (غیردوستانه) انسان ها ست.

·     آنتاگونیسم یعنی به همان تمایل در جامعه وارد شدن که با مقاومت های معینی، در رابطه است.

·     مقاومت های معینی که دوام این جامعه را به خطر می اندازند.

·     قوای مربوطه ظاهرا در طبیعت بشری است.

·     بشر تمایل به جامعتی گشتن دارد.

·     برای اینکه او در چنین جامعتیتی خود را بیشتر از بشر احساس می کند.

·     یعنی توسعه قوای طبیعی خود را احساس می کند.

·     بشر اما تمایل بزرگ دیگری هم دارد و آن عبارت است از انفراد خویشتن.

·     انزوای خویشتن.

·     ایزولاسیون خویشتن.

·     برای اینکه بشر، همزمان، دارای مشخصه خصمانه (غیردوستانه) است تا بتواند همه چیز را به سلیقه خود تنظیم کند و لذا همواره منتظر مقاومت است.

·     به همان سان که خودش می داند که او هم  به نوبه خود  در مقابل دیگران مقاومت به خرج می دهد.»

·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۶، ص ۳۷)

 

۱۱

·      

·     در تاریخفلسفه (فلسفه تاریخ) کانت به همان موضوع هومانیستی برمی خوریم که بسان خط سرخی از تمامی فلسفه عملی او می گذرد.

 

۱۲

·     تمایل کانت عبارت است از

      مورالیزاسیون (اتیزاسیون، اخلاقی سازی) عام بشریت.

·     توسعه فراتر بشریت.

·     استکمال بشریت.

·     (به کمال رساندن بشریت.)

 

۱۳

·     در قاموس کانت، جامعه باید به «کل اخلاقی ئی» مبدل شود.

 

۱۴

·     ضمنا روند مورالیزاسیون بشریت باید بالاتر از کلیه روندهای فرهنگمند سازی و متمدن سازی (کالچرالیزاسیون و سیویلیزاسیون) بشریت قرار داده شود.

 

۱۵

·     به عبارت دیگر، کانت می خواهد که با تلاش های خود به پیشبرد خرد در کلیه عرصه های حیات بشری مدد رساند.

·     تا بشریت به حاکمیت (سیطره و سلطه) نهایی نایل آید.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر