اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
روان شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی
(سوسیال ـ پسیکولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی)
ادامه
پ
آموزه غریزه در روان شناسی اجتماعی بورژوایی
۱
· ریشه سوم روان شناسی اجتماعی بورژوایی در به اصطلاح آموزه غریزه در رفتار اجتماعی است که توسط مک دوگال تأسیس یافته است.
۲
· صرفنظر از اینکه هر استفاده از غریزه به عنوان اصل توضیحی برای رفتار انسانی به طور کلی نامناسب است و بنا بر نتایج علمی دقیق (پژوهش انگیزه ها) کاملا غلط و نادرست است، این آموزه به معنی تقلیل رفتار اجتماعی به غرایز است.
· یعنی به معنی تقلیل رفتار انسانی به مکانیسم های تنظیمی مادر زادی و به معنی استتار و ماستمالی مکانیسم دترمیناسیون (تعین) جامعتی رفتار انسانی و نتیجتا به معنی نفی خصلت جامعتی موجود انسانی در سنت بیولوژیسم افراطی ئی است.
· مراجعه کنید به بیولوژیسم
۳
· خصلت طبقاتی این طرح روان شناسی اجتماعی بورژوایی از فرسنگ ها به چشم می خورد.
***
۵
· روان شناسی اجتماعی کنونی در کشورهای سرمایه داری، از اکثر نظرات اساسی سنتی خود، گسسته است و در طرح های علوم اجتماعی تدافعی ـ توجیهی به آنها تداوم بخشیده است.
· برای اینکه در دامنه چشمگیری به بررسی های آزمایشی ـ امپیریکی پدیده های معین تأثیر متقابل اجتماعی، و کومونیکاسیون (مبادله فکری) با استفاده از امکانات پژوهشی مدرن از قبیل سیبرنتیک، اطلاعتئوری، بازی ـ تئوری و تصمیمگیری ـ تئوری و غیره روی آورده است.
۶
· اما خصلت طبقاتی روان شناسی اجتماعی کنونی در کشورهای سرمایه داری از دو لحاظ زیر تقویت شده است:
الف
· اولا در موضعگیری اساسی پوزیتیویستی وسیع که با نفی تئوری سازی جامعتی ـ علمی در پیوند است.
· مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم.
ب
· ثانیا در این حقیقت امر که نتایج پژوهشی آن در زمینه مثلا تشکیل موضعگیری و تغییر موضعگیری، قبل از همه در وسایل کمونیکاسیون همگانی و در پراتیک آگهی تبلیغاتی کشورهای امپریالیستی برای مانی پولاسیون افکار توده های خلق مورد استفاده قرار می گیرند.
· (جای جامعه شناسی مارکسیستی را طبقه حاکمه با پسیکولوژیسم پر کرده است.
· هر مسئله ای را علمای امپریالیستی به لحاظ روان شناسی اجتماعی کج و کوله بورژوایی تجزیه و تحلیل و عملا تحریف می کنند. مترجم)
· این بیشک بر تئوری سازی در رابطه با هر مسئله منفرد نیز مؤثر می افتد.
· (منظور از تئوری سازی در رابطه با هر مسئله، گذار از خطه جزء، منفرد و خاص به عالم کل و عام و کشف حقیقت است. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر