پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پراتیک
ادامه
۳۵
·
همه جوانب پراتیک هم تعیین کننده کسب معارف (شناخت ها) اند و هم تعیین کننده
استفاده از معارف (کاربست معارف) اند.
۳۶
·
کسب معارف و استفاده از معارف هم وابسته به درجه اثرگذاری
مادی پراتیک است، هم وابسته به سازماندهی و سازمان یابی جامعه ای پراتیک است و هم
بر طبق ایده ها و اندیشه ها جامه عمل می پوشد.
۳۷
·
امروزه صنعتی گشتن علوم، نشاندهنده آشکار وابستگی کسب شناخت به دامنه و
عمق اثرگذاری مادی پراتیک بر واقعیت عینی است.
۳۸
·
این حاکی از آن است که در عرصه های به لحاظ صنعتی و سیاسی
مهم علوم معاصر، فقط آنجا امکان رشد معرفتی تعیین کننده پدید می آید که جامعه
وسایل مادی منطبقه را و روی هم رفته وسایل پژوهشی پر هزینه را (رآکتور اتمی،
اوتومات های محاسبه ای، سفینه های فضایی و غیره را) در اختیار داشته باشد.
۳۹
·
به همین دلیل تولید آلات علمی برای پیشرفت معرفتی اهمیت روز
افزونی کسب می کند.
۴۰
·
وابستگی کسب شناخت و کاربست شناخت به مناسبات تولیدی که در
چارچوب آن مناسبات، پراتیک و یا عرصه هایی از پراتیک صورت می گیرد، امروزه تفاوت
اثرگذاری مناسبات تولیدی کاپیتالیستی و سوسیالیستی بر پیشرفت علمی را آشکار می
سازد.
۴۱
·
در حالیکه مناسبات تولیدی سوسیالیستی با قوانین توسعه علوم
مدرن مطابقت دارد، مناسبات تولیدی کاپیتالیستی هم با قوانین توسعه علوم مدرن و هم
با حوایج عینی پژوهش علمی در تضاد روز
افزون قرار دارد.
۴۲
·
از این رو، آنجا که علوم در خدمت آماج های امپریالیستی است،
الزامات ناشی از انقلاب علمی و فنی مبنی بر جلب توده های خلق به کار علمی اکتیو
نمی توانند امکان پذیر گردند:
الف
·
همان طور که میلیتاریزاسیون علوم در کشورهای امپریالیستی
نشان می دهد.
ب
·
و یا همانطور که محدودسازی معرفتی مردم به سبب انحصار
آموزشی ـ پرورشی در کشورهای سرمایه داری نشان می دهد.
پ
·
و یا همانطور که انحراف فکری مردم از طریق مانی پولاسیون
فکری کاپیتالیستی نشان می دهد.
۴۳
·
همه این تشبثات در جهت تحمیق توده های خلق برای حفظ نظام
اجتماعی کهنه گشته صورت می گیرند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر