پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
متد فنومنولوژیکی
ادامه
۱۲
· متد فنومنولوژیکی ضمنا علیرغم پیوندش با آموزه
رابطه که به ویژه خود را در خصلت انتزاعی و غیرتاریخی اش نمودار می سازد، به دلیل
مخالفتش با ملاحظه کمی ساز و خارجی ـ ظاهری جامعه در آموزه رابطه و به طور
کلی به دلیل جامعه شناسی فرمال ـ
آنالیتیکی (صوری ـ تحلیلی) اش زیر علامت سؤال قرار داده می شود.
۱۳
فردیناند تونیس
(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی،
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
به لحاظ معرفتی ـ نظری
طرفدار وحدت همه علوم بود
·
از این رو بر خلاف فردیناند تونیس، «وجود اجتماعی» (که ضمنا
به طرز الهامی درک می شود)، اصولا در مقایسه اش با آموزه «همبود و جامعه»، به طرز
دیگری تعریف (تعیین) می شود.
· چون گویا برای فرد نباید
سمتگیری ماقبل شخصی وجود داشته باشد.
۱۴
·
بنیان
جامعه، بیشتر رابطه درونی تلقی می شود.
· آنسان که قوی ترین فرم بارز جامعه را همبود
تشکیل می دهد.
۱۵
· از این رو، مناسبت هر فرد به مثابه شخص در پیوند
با فرم های همبود، به ویژه در رابطه با اشخصاص دیگر، ماهیتا (عمدتا) از منظر
تعلقات ارزشی فرد درک می شود که به نوبه خود در جامعه شناسی فرمال ـ آنالیتیکی
(صوری - تحلیلی) قدیم و قبل از همه در آموزه رابطه اساسا مورد بی اعتنایی قرار می
گیرد.
۱۶
· این خودویژگی های متد فنومنولوژیکی سبب می شوند
که آن اگر دقت شود، ربطی به متد سوسیولوژیکی ندارد.
۱۷
· متد فنومنولوژیکی را می توان جامعه ـ فلسفه اسپه
کولاتیو (گمانورز)، ایراسیونالیستی (مبتنی بر خردستیزی) و همزمان غیرتاریخی محسوب
داشت.
· مراجعه کنید به جامعه شناسی فرمال، تاریخ جامعه
شناسی ، رابطه
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر