انتظار سپیده
شهناز هماپور
تحلیلی
از
ربابه نون
۱
شوخی بر نمی دارد
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
تحلیل این شعر شهناز
آسان نیست.
اگرچه
در
نهایت ایجاز و اختصار
است.
۲
شوخی بر نمی دارد
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
ما
برای تحلیل این شعر شهناز
نخست
آن
را
به
مفاهیم متشکله اش
تجزیه می کنیم:
زن
شوخی بردار بودن
خواب
سپیده
(صبح کاذب
زمانی در ابتدای روز است
که
با
پدید آمدن سفیدی در سمت مشرق
به وقوع میپیوندد.
در این لحظه
شب به پایان
رسیده و برای اولین بار،
نور سفیدی در افق پیدا میشود
و
این سفیدی به شکل گوش گرگ است.
ویکیپدیا)
انتظار سپیده
تعبیر
بدگمانی ها
۳
شوخی بر نمی دارد
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
زن
در
این شعر شهناز
تماتیزه و سانتزالیزه
می شود.
یعنی
هم
موضوعیت
کسب می کند،
هم
مرکزیت
و
هم
اهمیت و عظمت.
مشخصه مهم زن در این شعر
اما
خواب های او
ست.
خواب هایی
که
خواب
نیستند.
سؤال
این است که چیستند؟
۴
شوخی بر نمی دارد
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
زنی
که
تمام خواب هایش
در انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
خواب های کذایی زن
همه
بدون استثناء
در
انتظار سپیده اند.
خواب در انتظار سپیده
به
بی معنی است.
«در»
در این بند شعر
احتمالا
زاید
است.
ویرایش:
شوخی بر نمی دارد
زنی
که
تمام خواب هایش انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
زنی
که
تمام خواب هایش انتظار سپیده ای است
که باید تعبیر شود
در
این بد گمانی ها.
اکنون می توان راجع به این شعر
ابراز نظر کرد.
در این صورت
زن مورد نظر شهناز
خواب انتظار سپیده
را
می بیند.
او
انتظار سپیده
را
به
خواب
می بیند.
آنهم
نه
یکبار
بلکه
همیشه.
نه
در
یکی از خواب هایش
بلکه
در
همه خواب هایش.
به
خواب دیدن انتظار سپیده
مفهومی نامفهوم
است.
چون
انتظار سپیده
چیزی
انتزاعی
(مجرد)
است.
یعنی
فقط در ذهن آدمی وجود دارد.
به
خواب دیدن چیزهای انتزاعی محال است.
مثال:
غم و شادی
هم
چیزهای انتزاعی اند.
غم و یا شادی
را
نمی توان به خواب دید.
اشخاص غمزده و شادمان
را
می توان به خواب دید.
چیزها و پدیده های غم انگیز و شادی بخش
را
می توان
به
خواب
دید.
زن مورد نظر شاعر
ظاهرا
انتظار سپیده
را
مادیت و شیئیت می بخشد
و
به
خواب می بیند.
انتظار سپیده
به
صورت چیزی مادی و واقعی و عینی
در می آید
و
به
خواب زن مورد نظر شهناز
می آید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر