پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
فصل هفتم
بخش اول
فلسفه تئوریکی:
تأکید بر نقش اکتیو سوبژکت در روند شناخت
فصل هفتم
بخش اول
قسمت دوم
۱
· کانت در کسب شناخت، میان قضاوت های آنالیتیکی و
سنته تیکی (تجزیه ای ـ تحلیلی و ترکیبی) تفاوت قایل می شود.
۲
· قضاوت های آنالیتیکی، قضاوت هایی اند که مسندشان در سوبژکت موجود است.
· مثال:
· کلیه اجسام منبسطند (انبساط یافته اند.)
۳
· طرز تعیین قضاوت های آنالیتیکی، تجزیه و یا
آنالیز است.
۴
· در قضاوت های آنالیتیکی، فقط مسندی که در سوبژکت
اندیشیده شده است، توضیح داده می شود.
۵
· در قضاوت های سنته تیکی، بر خلاف قضاوت های آنالیتیکی،
مسند جدیدی به سوبژکت افزوده می شود.
· مثال:
· کلیه اجسام سنگین اند.
۶
· با قضاوت های سنته تیکی، حکمی راجع به پیوند و رابطه سوبژکت و مسند، فرمولبندی می شود.
۷
· طرز تعیین قضاوت های سنته تیکی، ترکیب (سنتز)
است.
۸
· قضاوت های آنالیتیکی، ارزش معرفتی (شناختین)
ناچیزی دارند.
۹
· برای اینکه در قضاوت های آنالیتیکی، فقط توضیح
آنچه که معلوم است، صورت می گیرد.
۱۰
· ارزش معرفتی واقعی را فقط قضاوت هایی دارند که
حکمی راجع به پیوند و رابطه تصورات متضاد مختلف عرضه می دارند.
۱۱
· این فقط و فقط در قضاوت ها سنته تیکی صورت می
گیرد.
۱۲
· ضمنا در وهله اول در قضاوت هایی صورت می گیرد که
مبتنی بر پیوندهای تصورات واقعی اند که از طریق ادراک و استنباط کسب می شوند.
· یعنی در قضاوت های تجربی.
۱۳
· این نوع از قضاوت های سنته تیکی، بنیان مجموعه
کردوکار معرفتی اند.
· آنها اما هدف نهایی آنها نیستند.
۱۴
· کردوکار معرفتی نباید در قضاوت های سنته تیکی
بماند (درجا بزنند.)
· برای اینکه آنها فاقد مهم ترین گشتاور (ممان)
شناخت واقعی اند:
· فاقد عام ترین و ضروری ترین خصلت اند.
۱۵
· اعتبار قضاوت های تجربی، فقط شامل عرصه تجربه می
شود.
· عرصه ای که از آن کسب شده اند.
۱۶
· از این رو، توجه کانت به نوع دیگری از شناخت
معطوف می شود:
· به
قضاوت هایی که هرچند سنته تیکی اند،
اما همزمان معتبرالعام و ضرور (ضد تصادفی) نیز هستند.
۱۷
· معتبرالعام و ضرور اما به نظر کانت، فقط قضاوت
هایی می توانند باشند که نه از تجربه، بلکه از خرد محض کسب شده باشند.
· اپریوری (ماورای تجربی) باشند.
· یعنی قضاوت هایی که خصلت اعتبار عام و ضرور را
پیشاپیش بر دوش می کشند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر