پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
بخش اول
قسمت سوم
ادامه
۲۹
· تفاوت حسیت با فهم، به معنی تفاوت محتوای شناخت با
فرم شناخت است.
· مراجعه کنید دیالک تیک فرم و محتوا (ظرف و مظروف).
۳۰
· حسیت حامل محتوای شناخت است و فهم برای این
محتوا (مظروف) فرم (ظرف) تعیین می کند.
۳۱
· حسیت به مثابه حامل محتوای شناخت، اولین شرط هر
شناختی است.
· اما برای دست یابی به شناخت واقعی، به این شرط
اولین، باید شرط دیگری اضافه شود.
· این شرط دوم، فهم است که محتوای عرضه شده توسط
حسیت را مورد حلاجی قرار می دهد، جمعبندی می کند، ترکیب می کند، تنظیم می کند.
· یعنی به حسیت فرم معرفتی (قابل شناخت) می بخشد.
۳۲
· آنچه که حسیت عرضه می دارد و می تواند عرضه دارد،
مواد شناخت است.
۳۳
· آنچه که این مواد خام را به شناخت پیوند می زند،
فهم است که فرم است.
۳۴
· کانت می نویسد:
الف
· «بنا بر طبیعت بشری، نگرش ما هرگز نمی تواند
چیزی جز حسی باشد.
· یعنی نوع، حاوی چگونگی تأثر (تأثیر پذیری) ما از
اشیاء است.
ب
· اما فهم، برعکس، لیاقت تفکر راجع به اشیاء حاصله
(حامله، حمل شده) از نگرش حسی است.
پ
· هیچیک از ایندو را نمی توان بر دیگری ترجیح داد.
· بدون حسیت، شیئی در اختیار نخواهیم داشت و بدون
فهم شیئی اندیشیده نخواهد شد.
پ
· افکار، بدون محتوا، توخالی اند و نگرش ها بدون
مفاهیم، کور اند.
ت
· ایندو لیاقت و یا استعداد، ضمنا نمی توانند فونکسیون
خود را عوض کنند.
· فهم نمی تواند بنگرد و حواس نمی توانند
بیندیشند.»
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۷۵)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر