۱۳۹۸ آذر ۱۸, دوشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۱۷)

 
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 
فصل هفتم
اعلام فلسفی استقلال انسان
توسط ایمانوئل کانت
 
 
بخش اول
قسمت سوم
ادامه

۲۹
·     تفاوت حسیت با فهم، به معنی تفاوت محتوای شناخت با فرم شناخت است.

·     مراجعه کنید دیالک تیک فرم و محتوا (ظرف و مظروف).

۳۰
·     حسیت حامل محتوای شناخت است و فهم برای این محتوا (مظروف) فرم (ظرف) تعیین می کند.

۳۱
·     حسیت به مثابه حامل محتوای شناخت، اولین شرط هر شناختی است.
·     اما برای دست یابی به شناخت واقعی، به این شرط اولین، باید شرط دیگری اضافه شود.
·     این شرط دوم، فهم است که محتوای عرضه شده توسط حسیت را مورد حلاجی قرار می دهد، جمعبندی می کند، ترکیب می کند، تنظیم می کند.
·     یعنی به حسیت فرم معرفتی (قابل شناخت) می بخشد.

۳۲
·     آنچه که حسیت عرضه می دارد و می تواند عرضه دارد، مواد شناخت است.

۳۳
·     آنچه که این مواد خام را به شناخت پیوند می زند، فهم است که فرم است.

۳۴
·     کانت می نویسد:

الف
·     «بنا بر طبیعت بشری، نگرش ما هرگز نمی تواند چیزی جز حسی باشد.
·     یعنی نوع، حاوی چگونگی تأثر (تأثیر پذیری) ما از اشیاء است.

ب
·     اما فهم، برعکس، لیاقت تفکر راجع به اشیاء حاصله (حامله، حمل شده) از نگرش حسی است.

پ
·     هیچیک از ایندو را نمی توان بر دیگری ترجیح داد.
·     بدون حسیت، شیئی در اختیار نخواهیم داشت و بدون فهم شیئی اندیشیده نخواهد شد.

پ
·     افکار، بدون محتوا، توخالی اند و نگرش ها بدون مفاهیم، کور اند.

ت
·     ایندو لیاقت و یا استعداد، ضمنا نمی توانند فونکسیون خود را عوض کنند.
·     فهم نمی تواند بنگرد و حواس نمی توانند بیندیشند.»
·     (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۷۵)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر