پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
هنجار
ادامه
۱۳
·
مسئله سوسیولوژیکی تعیین کننده هنجارها از قرار زیر است:
الف
·
مسئله منابع (سرچشمه های) جامعه ای هنجارها ست.
ب
·
مسئله مؤثریت جامعه ای هنجارها ست.
پ
·
مسئله استدلال پذیر و اثبات پذیری هنجارها ست.
۱۴
·
در این مسائل، جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی به طرز
بنیادی از استنباطات مربوطه در جامعه ـ تئوری بورژوایی متمایز می گردد.
۱۵
·
استنباطات مربوط به هنجارها در جامعه ـ تئوری بورژوایی
ماهیتا ایدئالیستی اند.
۱۶
·
هنجارها در درک و یا استنباط ایدئالیستی از قرار زیرند:
الف
·
هنجارها در تحلیل نهایی ناشی از مرجع فکری ماورای تاریخی ـ
مطلقی اند:
۱
·
هنجارها ناشی از اراده الهی اند.
۲
·
هنجارها ناشی از اصل عقلی ماورای تجربی محض اند.
۳
·
هنجارها ناشی از جهان ارزشی ایدئال درخود (فی نفسه موجود)
اند و غیره
ب
·
هنجارها به مثابه بیانگر میل و هوس سوبژکتیو تفسیر می شوند.
پ
·
هنجارها به مثابه بیانگر عواطف افراد منفرد تفسیر می شوند.
ت
·
هنجارها به مثابه بیانگر عواطف گروه های اجتماعی منفرد
تفسیر می شوند.
ث
·
و یا به ویژه در عرصه پوزیتیویسم، صرفنظر از توضیح تئوریکی
هنجارها به طور کلی و اعلام آنها به مثابه چیزهای فکری فی نفسه موجود توصیه می شود
که چیزی جز نوعی ایدئالیسم مستور نیست.
۱۷
·
از دید جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنیینستی، هنجارها پدیده ها
و ابزارهای جامعه ای همزیستی و همکاری جامعه ای انسان ها هستند که از حوایج جامعه
ای آنها نشئت می گیرند.
۱۸
·
هنجارها ضمنا می توانند به مثابه انگیزه های رفتار فردی، به
مثابه هنجارهای شخصی و ماکسیم ها (قواعد زندگی) مطرح شوند.
۱۹
·
هنجارها در تحلیل نهایی ناشی از عوامل زیرند:
الف
·
ناشی از روند زندگی تاریخی رئال (واقعی) اند.
ب
·
ناشی از مناسبات تولیدی اند.
پ
·
ناشی از مناسبات طبقاتی اند.
ت
·
ناشی از منافع متضاد و بخشا آنتاگونیستی (تضاد آشتی ناپذیر)
جامعه ای قوای طبقاتی مختلف و فرماسیون های جامعه ای مختلف اند.
۲۰
·
هنجارها هم به مثابه اهرم کردوکار جامعه ای انسان ها مؤثر می افتند و هم به مثابه سدی در
مقابل کرد و کار جامعه ای آنها.
۲۱
·
هنجار هم به مثابه
اهرم کرد و کار انسان ها در روند تولید مادی مؤثر می افتند و هم به مثابه سدی در
کرد و کار آنها در روند تولید مادی.
۲۲
·
هنجار هم به مثابه اهرم کرد و کار انسان ها در مبارزه قوای
متضاد و سیستم های جامعه ای متضاد مؤثر می افتند و هم به مثابه سدی در مقابل آنها.
·
(این مسئله در جامعه ما تحت سلطه ولایت فقیه در همین ۴۰ سال
اخیر به وضوح آشکار شده است. مترجم)
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفاستدلال پذیری