پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
اخلاق
ادامه
۸
·
از دیرزمانی تفکر بشری را مسئله ی مربوط به منشاء، اثر و
اثبات هنجارها و ایدئال های اخلاقی (اغلب به مثابه مسئله زیست درست و خوب و به
مثابه معنای زندگی) به خود مشغول داشته است.
۹
·
این مسئله تا همین امروز موضوع مبارزه جهان بینانه و ایده
ئولوژیکی طبقات اجتماعی متضاد و فرماسیون های اجتماعی متضاد بوده است.
۱۰
·
اگرچه در تاریخ، نطفه هایی از حل ماتریالیستی این مسئله
وجود داشته است، ولی در فلسفه ماقبل مارکسیستی و در فلسفه و جامعه شناسی
غیرمارکسیستی، استنباطات ایدئالیستی مسلط اند.
۱۱
·
در فلسفه ماقبل مارکسیستی و در فلسفه و جامعه شناسی
غیرمارکسیستی، اخلاق به طرق زیر درک و استنباط می شود:
الف
·
اخلاق از عرصه ماورای تاریخی (برونتاریخی) ایده های ابدی،
ارزش های (موازین) ابدی و اصول عقلی ابدی توضیح داده می شود.
ب
·
اخلاق از اراده سوبژکتیو افراد توضیح داده می شود.
پ
·
اخلاق از احساس سوبژکتیو افراد توضیح داده می شود.
ت
·
اخلاق از نیات سوبژکتیو افراد توضیح داده می شود.
ث
·
و یا سیستم های اخلاقی مختلف، خیلی صاف و صریح و ساده به
مثابه چیزهای فکری توضیح ناپذیر جامعه قلمداد می شوند.
۱۲
·
توضیح علمی ـ ماتریالیستی پدیده های اخلاقی را برای اولین
بار فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی داده است.
۱۳
·
فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی قبل از همه، به
اثبات تعین جامعه ای ـ تاریخی اخلاق و در تحلیل نهایی به اثبات تعین اقتصادی اخلاق
نایل آمده است و از خصلت طبقاتی سیستم های اخلاقی پرده برداشته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر