پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱۹
·
انگلس قانون
نفی نفی را در سلسله ای از مثال های ساده و ملموس مربوط به عرصه های
مختلف هستی توضیح داده است:
الف
قانون نفی نفی در عرصه نباتات
۱
·
«یک دانه جو
را در نظر بگیریم:
·
بیلیون ها دانه از این قبیل آرد می شوند، پخته می شوند،
برای تهیه آبجو به کار می روند و به مصرف
می رسند.
۲
·
اما اگر یکی از این دانه های جو بر زمین مناسب بیافتد،
تحت تأثیر رطوبت و گرما، دستخوش تغییر خاص خود خواهد شد.
·
جوانه خواهد زد.
·
دانه ـ به مثابه دانه ـ
نابود خواهد شد.
·
یعنی نفی خواهد شد.
·
به جای آن،
گیاهی خواهد رویید، گیاهی که از دانه نشئت گرفته است.
·
گیاه به مثابه نفی دانه است.
۳
·
اما جریان عادی حیات این گیاه از چه قرار است؟
۴
·
گیاه رشد می کند، شکوفا می شود، تشکیل سنبل می دهد و سرانجام
دانه جو را به بار می آورد.
·
با رسیدن دانه ها گیاه خشک می شود (می میرد) و به نوبه خود نفی
می شود.
۵
·
ما در نتیجه این نفی نفی
دوباره دانه جو نخستین را به دست می
آوریم.
·
اما نه تکدانه نخستین
را، بلکه ده، بیست و یا سی بار بیشتر از آن را (و چه بسا بهتر از آن را. مترجم)
۶
·
تغییر ظاهر غلات بسیار کند صورت می گیرد و جو امروز با
جو صد سال پیش فرق چندانی ندارد.
۷
·
اما اگر یک گیاه تزئینی
ـ مثلا ارشیده ـ را در نظر بگیریم،
مسئله بهتر قابل فهم خواهد بود:
·
باغبانی با دانش و فراست خود دانه ارشیده را می کارد و نتیجه نفی
نفی، نه فقط تعداد زیادی دانه ارشیده،
بلکه علاوه بر آن، دانه ارشیده با کیفیت بهتر
خواهد بود که گل های زیباتری را به بار می آورد و هر تکرار
این روند، هر نفی نفی نو،
آن را کمال بیشتری می بخشد.
ب
قانون نفی نفی در عرصه جانوران
۱
·
همانند روند رشد دانه،
روند تکثیر حشرات، مثلا پروانه ها صورت
می گیرد.
۲
·
پروانه ها از تخم پدید می آیند.
·
یعنی از نفی تخم پدید می آیند.
·
دوره تبدیل را
از سر می گذرانند، به پروانه بالغ استحاله
می یابند و پس از جفتگیری و
تخمگذاری می میرند.
·
یعنی نفی می
شوند.
۳
·
گیاهان و جانوران عمرشان به کوتاهی عمر پروانه ها نیست.
·
آنها قبل از مرگ خود، بارها و بارها دانه، تخم و نوزاد
خاص خود را تولید می کنند.
·
اما ما این تفاوت را مورد صرفنظر قرار می دهیم.
·
ما فقط می خواستیم نشان دهیم که نفی نفی در هر دو عرصه جهان متعلق به موجودات
زنده، واقعا صورت می گیرد.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۱۲۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر