پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم
ادامه
پ
ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
(ماتریالیسم علمی پیگیر)
۱
· شرایط لازم برای تشکیل ماتریالیسم علمی پیگیر،
یعنی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی در قرن ۱۹ فراهم آمد.
۲
· معارف علمی جدید (کشف قانون بقاء انرژی و قانون
تبدیل انرژی، کشف سلول، تئوری توسعه و غیره) و پایگاه طبقاتی جدید ، یعنی طبقه
کارگر و مبارزه طبقه کارگر بر ضد بورژوازی، برای اولین بار امکان پیوند ماتریالیسم با دیالک تیک را و بسط آن در این
فرم برای شناخت جامعه بشری را فراهم آوردند.
۳
· به قول ولادیمیر لنین، «خود این استفاده از ماتریالیسم در جامعه شناسی ایده
نبوغ آمیزی بود.
۴
·
استفاده
از ماتریالیسم در جامعه شناسی در وهله اول طبیعتا فرضیه ای بیش نبود.
· اما فرضیه ای بود که برای اولین بار موضعگیری
علمی سرسختانه ای نسبت به مسائل تاریخی و اجتماعی را امکان پذیر ساخت.
۵
· تا آن زمان، جامعه شناسان اصلا نمی توانستند به
ساده ترین و ابتدائی ترین روابط، مثلا به چگونگی مناسبات تولیدی نفوذ کنند.
۶
· هرگز و حتی هنوز هم اعضای جامعه بشری از مجموعه
مناسبات جامعه ای، که تحت آن مناسبات زندگی می کنند، این درک را نداشتند و ندارند
که در حصار طبیعت معینی و تحت نفود اصول اساسی معینی قرار دارند.
۷
·
توده اما برعکس به طور ناخودآگاه خود را با این مناسبات
جامعه ای همرنگ می سازد و درک چندانی از این مناسبات جامعه ای به مثابه مراحل
تاریخی جامعه ندارد.
· به همین دلیل است که از
روابط مبادله ای که انسان ها قرن های بسیار تحت آن به سر برده اند، در همین
اواخرتوضیحی عرضه داده شده است.
۸
· ماتریالیسم با
تحلیل عمیق ایده های جامعه ای بشری، تحلیلی که تا منشاء آغازین آن نفوذ می
کند، این مسئله را حل کرده است.
۹
· نتیجه گیری نهایی ماتریالیسم این بوده که جریان
ایده ها وابسته به جریان چیزها ست و این تنها چیزی است که با روانشناسی علمی
سازگار است.
۱۰
· این فرضیه بعدها جامعه شناسی را به لحاظ دیگری
نیز برای اولین بار به مقام علم ارتقا داده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر