۱۳۹۸ مرداد ۷, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۲۷)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


بازارپژوهی


۱
·    بازارپژوهی به بررسی مناسبات عرضه و تقاضا، به بررسی شرایط فروش و وساطت و غیره می پردازد.
·    بازارپژوهی ضمنا به بررسی پدیده های اوبژکتیو و سوبژکتیو بازار و به بررسی فاکتورهای اقتصادی و ماورای اقتصادی مؤثر بازار، یعنی به قانونمندی های اقتصادی و ماورای اقتصادی بازار می پردازد. 

۲
·    موضوع بازارپژوهی هم می تواند بررسی کل بازار باشد و هم می تواند بررسی زیرعرصه های بازار باشد:

الف
·    بازار جهانی
ب

·    بازار خارجی و بازار داخلی

پ
·    بازار وسایل تولید

ت
·    بازار نعمات مصرفی

ث
·    بازار خدمات

ج
·    بازار قلمروی و یا بازار عرصه ای

ح
·    بازار مواد منفرد و یا بازار خدمات منفرد

۳
·    بازارپژوهی در سوسیالیسم به قصد تجزیه و تحلیل مناسبات ماضی و مضارع بازار و پیش بینی  شرایط آتی بازار صورت می گیرد.

۴
·    بازارپژوهی باید تغییرات کمی و کیفی مصرف تولیدی  و مصرفی را به موقع بشناسد تا ارگان ها و کارخانجات  دولتی و رهبری اقتصادی بتوانند اقدامات لازمه را به عمل آورند تا تولید متناسب با نیاز، ضمن تضمین توسعه مطلوب اقتصاد ملی، عالی ترین اثرگذاری کار جامعه ای و رشد حداکثر اقتصاد ملی میسر شود.

۵
·    بازارپژوهی سوسیالیستی به همین دلیل یکی از وظایف مهم رهبری دولتی است.

۶
·    پیش بینی های بازار در اقتصاد ملی سوسیالیستی، نقطه آغازین (آغازگاه) مهمی برای اتخاذ تصمیمات درازمدت و برای هدایت پلان بندی شده  بازار محسوب می شوند.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر