۱۳۹۸ خرداد ۲۷, دوشنبه

مطلق



پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

  

۱

·      مطلق یعنی مجزا، مستقل، نامشروط، نامحدود، به طور کلی، کامل، بی نیاز از تعریف دقیقتر، فارغ از هر رابطه و پیوند.

·      ضد نسبی

۲

·      مطلق یعنی نامشروط، بی حد و مرز، بی کم و کاست.



۳

·      مفهوم مطلق در فلسفه ایدئالیستی به معانی زیر به کار می رود:



الف

·      به معنی ماهیت نهائی کلیه پدیده ها



ب

·      به معنی علت العلل کل جهان



پ

·      مطلق چه بسا به معنی خدا به کار می رود.



۴

·      مطلق به معانی زیرین به کار می رود:



الف

·      به معنی چیزی که در هستی خود، در حقیقت خود و غیره به وسیله هیچ چیز دیگری مشروط نمی شود.



ب

·      به معنی چیزی که بی نیاز از هر واسطه ای است.



پ

·      به معنی چیزی که حاوی هستی و اعتبار کاملا مستقلی است.

ت

·      به معنی چیزی که بی حد و مرز و نامحدود است.



 ۴

مطلقیت ماده

در

 فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی



·      در فلسفه مارکسیستی ماده به عنوان امری مطلق مطرح می شود:



الف

·      ماده در هستی خود «خودکفا» ست.



·      (یعنی ماده برای خود کافی است. مترجم)



ب

·      ماده مشروط به چیز دیگر، به ویژه مشروط به اکت (عمل) آفرینش نیست.



پ

·      ماده حاوی هستی جاودان و بی پایان است. 



·      (ماده ازلی و ابدی، لایزال و لایتناهی است. مترجم)



۵

·      در فلسفه مارکسیستی حرکت تعین مطلق ماده است:



الف

·      حرکت فرم هستی ماده و صفت ممیزه (اتریبوت) ذاتی ماده است.



ب

·      حرکت به محرک خارجی نیاز ندارد.



پ

·      حرکت متعلق به همه فرم های حرکت ماده است.



·      مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده



۶

·      در فلسفه مارکسیستی تضاد دیالک تیکی، «مبارزه» اضداد، تعین مطلق ماده متحرک را تشکیل می دهد:

·      «مبارزه اضداد که همدیگر را مستثنی می دارند، مطلق است، همانطور که توسعه و حرکت، مطلق اند.»

·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۳۹)




۷
مطلق
 در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

۱
·      در واقع، هر آنچه که کاملا منسوب به خود باشد، یعنی مطلق مطلق باشد، تصوری بیش نیست و با واقعیت عینی ناسازگار است.

۲
·      هیچ اوبژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که در خارج از پیوندهای عام خود قرار داشته باشد.

۳
·      هیچ اوبژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که بی نیاز از هر واسطه ای باشد.

۴
·      هیچ اوبژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که مطلقا مستقل باشد.

۵
·      و لذا مطلق واقعا موجود، می تواند فقطیه مثابه  چیزهای زیر وجود داشته باشد:

الف
·      به مثابه مطلق نسبی

ب
·      به مثابه مطلق از نقطه نظر معینی

پ
·      به مثابه مطلق در رابطه معینی  

ت
·      مطلق برای بودن خود به تعین نسبی ضد خود نیاز دارد.

·      مراجعه کنید به دیالک تیک مطلق و نسبی، نسبی.

پایان

-->

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر