پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· مطلق یعنی مجزا، مستقل، نامشروط، نامحدود، به طور کلی، کامل،
بی نیاز از تعریف دقیقتر، فارغ از هر رابطه و پیوند.
· ضد نسبی
۲
· مطلق یعنی نامشروط، بی حد و مرز، بی کم و کاست.
۳
· مفهوم مطلق در فلسفه ایدئالیستی به معانی زیر به
کار می رود:
الف
· به معنی ماهیت نهائی کلیه پدیده ها
ب
· به معنی علت العلل کل جهان
پ
· مطلق چه بسا به معنی خدا به کار می رود.
۴
· مطلق به معانی زیرین به کار می رود:
الف
· به معنی چیزی که در هستی خود، در حقیقت خود و غیره
به وسیله هیچ چیز دیگری مشروط نمی شود.
ب
· به معنی چیزی که بی نیاز از هر واسطه ای است.
پ
· به معنی چیزی که حاوی هستی و اعتبار کاملا
مستقلی است.
ت
· به معنی چیزی که بی حد و مرز و نامحدود است.
۴
مطلقیت ماده
در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
· در فلسفه مارکسیستی
ماده به عنوان امری مطلق مطرح می شود:
الف
· ماده در هستی خود «خودکفا» ست.
· (یعنی ماده برای خود کافی است. مترجم)
ب
·
ماده
مشروط به چیز دیگر، به ویژه مشروط به اکت (عمل) آفرینش نیست.
پ
·
ماده حاوی
هستی جاودان و بی پایان است.
·
(ماده
ازلی و ابدی، لایزال و لایتناهی است. مترجم)
۵
· در فلسفه مارکسیستی حرکت
تعین مطلق ماده است:
الف
· حرکت فرم هستی ماده و صفت ممیزه (اتریبوت) ذاتی ماده است.
ب
·
حرکت به
محرک خارجی نیاز ندارد.
پ
·
حرکت
متعلق به همه فرم های حرکت ماده است.
·
مراجعه
کنید به فرم های حرکت ماده
۶
· در فلسفه مارکسیستی تضاد دیالک تیکی، «مبارزه»
اضداد، تعین مطلق ماده متحرک را تشکیل می دهد:
· «مبارزه اضداد که همدیگر را مستثنی می دارند،
مطلق است، همانطور که توسعه و حرکت، مطلق اند.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۳۹)
۷
مطلق
در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
۱
· در واقع، هر آنچه که کاملا منسوب به خود باشد،
یعنی مطلق مطلق باشد، تصوری بیش نیست و با واقعیت عینی ناسازگار است.
۲
· هیچ اوبژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که
در خارج از پیوندهای عام خود قرار داشته باشد.
۳
· هیچ اوبژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که
بی نیاز از هر واسطه ای باشد.
۴
· هیچ اوبژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که
مطلقا مستقل باشد.
۵
· و لذا مطلق واقعا موجود، می تواند فقطیه مثابه چیزهای زیر وجود داشته باشد:
الف
· به مثابه مطلق نسبی
ب
· به مثابه مطلق از نقطه نظر معینی
پ
· به مثابه مطلق در رابطه معینی
ت
·
مطلق برای
بودن خود به تعین نسبی ضد خود نیاز دارد.
·
مراجعه
کنید به دیالک
تیک مطلق و نسبی، نسبی.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر