برتولت برشت
برگردان
برگردان
میم حجری
چهارسفر
ادامه
۳۸
·
کاروان تاشی لاما ـ پاپ تبت ـ اکنون در سال دوم از شمال
غربی به جنوب شرقی در حرکت بود.
۳۹
·
او کشور پهناور را بسان دریای روحی به دو بخش تقسیم می کرد.
۴۰
·
بخش شمال شرقی و جنوب غربی این دریای معنوی در افواه عموم با
امواج عظیم و گرم به سوی اعجازها و اندرزها می شتافتند.
۴۱
·
کانال باریک حرکت در این میان، به حقیقت منتهی می شد.
۴۲
·
در این کانال، دسته گل دنیا، عالی مقام و قدیس متبرک عرش
اعلی با بخش اعظم طلابش در راه بود.
۴۳
·
هفتاد هزار تلکت ـ اوئل ـ این (Tellekt – uell - in) (اینتلکتوئل، روشنفکر) که در
افواه عمومی به اختصار و به احترام «توئی» نامیده می شدند، او را همراهی می کردند.
۴۴
·
طلاب، قدرت او را
تشکیل می دادند و امید دنیا را.
۴۵
·
هفتادهزار توئی هر جا که می رسیدند، به همسانان خویش از
طایفه توئی، که محبوب ترین افراد خطه وسطی بودند، برخورد می کردند.
۴۶
·
برای اینکه این طایفه، کشور را در بر گرفته بود.
·
به همان سان که گره ها تور ماهیگیری را فرا می گیرند و
انسجامش را حفظ می کنند.
۴۷
·
هیچ اداره ای وجود نداشت که توئی ئی در آن نباشد.
۴۸
·
طایفه توئی در مدارس بزرگ و عالی تربیت می شدند، .
·
تاب تحمل رقیبی را در جوار خویش نداشتند.
·
به تمامت دانش مجهز بودند و به کلیه مهارت های ادبی مجهز بودند.
۴۹
·
طایفه توئی مدیریت تمامت فرهنگ و تجارت و صنعت و غیره را
همزمان به عهده داشت.
۵۰
·
تنها سلاح طایفه توئی، روح بود.
۵۱
·
واژه توئی به معنی کارگر فکری، خداوند نظارت، خداوند تمیز و
بمراتب دقیقتر به معنی خداوند سخن بود.
۵۲
·
طول کاروان تاشی لاما حدود ۵۰ کیلومتر بود، در سال سوم سیر
و سفر.
۵۳
·
در آغاز حتی طولانی تر بود، حدود ۱۲۰ کیلومتر بود.
۵۴
·
اما آوازه سیر و سفر آنان سریعتر از آنان در راه بود و لذا
وقتی می رسیدند، فقط بخشی از آذوقه موجود بود و بقیه را دهقانان روح ستیز مخفی
کرده بودند.
۵۵
·
در نتیجه، برای نیمه دوم سیر و سفر آذوقه ای وجود نداشت و
یا به اندازه کافی وجود نداشت.
۵۶
·
بدین طریق بود که کاروان تاشی لاما کوتاهتر و کوتاهتر شد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر