۱۳۹۸ خرداد ۱۱, شنبه

منطقی و تاریخی (۱)

   
پروفسور دکتر الفرد کوزنیگ
برگردان
شین میم شین   


۱
·      منطقی و تاریخی، مقوله هائی اند، که در وحدت با هم حاکی از قانونمندی دیالک تیکی شناخت انسانی اند.

۲
·      منظور از مقوله منطقی در دیالک تیک منطقی ـ تاریخی، شناخت نظری (شناخت تئوریکی) است که قانونمندی های موضوع شناخت را در فرم مجرد و به طور منظم (سیستماتیک) منعکس می کند.  

۳
·      منظور از مقوله تاریخی، برعکس، شناخت پیدایش و توسعه موضوع شناخت و بازتولید آن است.

۴
·      وحدت منطقی و تاریخی در روند شناخت، بیانگر آن است که واقعیت عینی حاوی  قانونمندی دیالک تیکی عام است.

·      (این بدان معنی است که واقعیت عینی از قانونمندی عینی برخوردار است.
·      فی نفسه قانونمند است و نه فاقد قانونمندی عینی.
·      درست به همین دلیل است که می توان واقعیت عینی را در همه فرم های وجودی اش، یعنی در همه فرم های حرکت ماده (طبیعت، جامعه و تفکر) شناخت و تغییر داد. مترجم)


جنبه های سه گانه
دیالک تیک منطقی ـ تاریخی

الف
جنبه اول

۱
·      جنبه های منطقی و تاریخی در شناخت هم در عمل معرفتی (شناختین)  فردی و هم در توسعه شناخت کلی انسانی در تأثیر متقابل مدام با همدیگر قرار دارند.

۲
·      بررسی تئوریکی هر پدیده برای تعیین قانونمندی های آن، در عین حال بررسی توسعه تاریخی آن پدیده را الزامی می سازد.

۳
·      زیرا ماهیت هر پدیده که خود را در قانونمندی های آن نمایان می سازد، چیزی است که به طور تاریخی تکوین یافته است.

۴
·      از این رو به قول لنین، لازم است که «هر مسئله را از این نقطه نظر مورد مطالعه قرار دهیم که پدیده معین در تاریخ چگونه پدید آمده و از کدام مراحل اصلی گذشته است. 
·      و از نقطه نظر توسعه آن، تعیین کنیم، که از امر مورد نظر اکنون چه پدید آمده است.»
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۹، ص ۴۶۳)

۵
·      بررسی جنبه تاریخی هر پدیده نیز به همان سان، شناخت نظری (تئوریکی) و سیستماتیکی (منظم) قانونمندی های آن پدیده را در عالی ترین مرحله توسعه و تکاملش ایجاب می کند:
·      بررسی جنبه تاریخی نباید به توصیف امپیریستی حوادث، جریانات، تغییرات و غیره بسنده کند.

·      مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرایی)  

۶
·      منطقی و تاریخی باید در شناخت، متقابلا در یکدیگر نفوذ کنند.
·      این امر در مورد شناخت طبیعت، جامعه و تفکر نیز به همان سان صدق می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر