۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

مکان و زمان (۵)


 
 پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان
شین میم شین

ت
مقولات مکان و زمان
در
فلسفه جان تولاند


جان تولاند
(۱۶۷۰ ـ ۱۷۲۲)
آزاداندیش ایرلندی روشنگری
تغییر مذهب از کاتولیسیسم به پروتستانتیسم
تحصیلکرده فلسفه و تئولوژی
از پیروان جان لاک
مؤلف «نامه های سرنا» (۱۷۰۴) 
کتابش تحت عنوان «مسیحیت غیر اسرارآمیز»
در
 سال ۱۶۹۷
در
دابلین
علنا
 سوزانده شد
از طرفداران پانته ئیسم

۱
·      جان تولاند ـ ماتریالیست انگلیسی ـ به مخالفت با جدا کردن متافیزیکی مکان و زمان از ماده متحرک برمی خیزد.

۲
·      او مکان و زمان مطلق و مستقل از ماده را رد می کند.

ث
مقولات مکان و زمان
در
فلسفه لایب نیتس


گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس 
و
 دکتر در حقوق دنیوی و کلیسائی
ایدئالیست عینی.
روح یونیورسال زمانه خویش

 ۱
·      لایب نیتس نیز خصلت مطلق مکان و زمان را عیب اصلی طرح ماتریالیستی ـ مکانیکی نیوتون می شمارد.

۲
·      لایب نیتس درک دیالک تیکی از مکان و زمان را نمایندگی می کند.

۳
·      به نظر او مکان و زمان مناسباتی، یعنی روابط نظم ساز  میان اشیاء و روندهائی اند که همزمان وجود دارند و یا به دنبال هم می آیند.

۴
·      به عبارت دیگر مکان و زمان با ماده در پیوندند و در خارج از ماده، واقعیت (رئالیته) مطلق ندارند.

۵
·      اما از آنجا که ماده به نظر لایب نیتس فقط «دگرسانی روح» (وجود دیگرگونه روح)    است و به مثابه «رشته پیوند دنیوی» است که «مونادها» را به هم پیوند می دهد و از آنجا که مونادها حاوی وجود فکری اند، پس نظر اصولا درست لایب نیتس مبنی بر رد خصلت مطلق مکان و زمان، با انکار ایدئالیستی وجود واقعی و عینی آنها همراه می شود.

·      (موناد یعنی لایتجزا، ساده، واحد ازلی واپسین متمرکز در خویش. مترجم)

۶
·      به نظر لایب نیتس، مکان و زمان در تحلیل نهائی عبارتند از ادراکات سوبژکتیو.
·      اگرچه آنها با نظام عینی اشیاء در جهان مطابقت دارند.   

۷
·      این درک ایدئالیستی از ماهیت مکان و زمان تبیین پیشرفته خود را در فلسفه کانت می یابد.

ج
مقولات مکان و زمان
در
فلسفه کانت

·      به نظر کانت مکان و زمان فرم های محض مشاهده اند که فقط شامل حال سوبژکت می شوند و نه «اشیاء در خود»

ح
مقولات مکان و زمان
 در
فلسفه هگل

۱
·      هگل نیز از موضع ایدئالیستی سعی می کند تا بر جدا کردن نیوتونی مکان و زمان از ماده غلبه کند.

۲
·      به نظر هگل ماده ترکیبی است از مکان و زمان و لذا نسبت به آندو خصلت ثانوی دارد.

۳
·      مکان و زمان اما برعکس، کمیت های محض اند که تغییرشان هرگز به تغییر کیفی منجر نمی شود.

·      (هگل در این ادعا، دیالک تیک کمیت و کیفیت را منکر می شود و موضع متافیزیکی می گیرد.
·      مترجم)

۴
·      موضع ایدئالیستی هگل در مورد این مسأله ماهیتا متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) است.

خ
مقولات مکان و زمان
در
 فلسفه فویرباخ

·      فویرباخ در انتقاد ماتریالیستی از فلسفه هگل، به درستی یاد آور می شود که مکان و زمان فرم های وجودی عینی ماده و شرط های ماهوی ماده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر