۱۳۹۸ خرداد ۲, پنجشنبه

منطق دیالک تیکی


پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان
شین میم شین
 
۱
·      منطق دیالک تیکی به تئوری فلسفی پیوندهای اینتن سیونال قانونمند تفکر شناسنده، به انضمام قوانین توسعه آن اطلاق می شود.

۲
·      منطق دیالک تیکی در فلسفه مارکسیستی بر عوامل زیر مبتنی است:

الف
·      مبتنی است بر وحدت
ب
·      مبتنی است بر هویت دیالک تیکی منطق و دیالک تیک  و تئوری شناخت 

۳
·      به قول ولادیمیر لنین، «ما را به سه واژه منطق، دیالک تیک و تئوری شناخت نیازی نیست.
·      برای اینکه هرسه امر یگانه و واحدی اند.»
·      (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۱۶)

۴
·      بنظر لنین، منطق «آموزش فرم های ظاهری تفکر نیست.
·      منطق آموزش قوانین توسعه کلیه چیزهای مادی، طبیعی و فکری است.
·      منطق، به عبارت دیگر، آموزش توسعه محتوای کل جهان و شناخت آن است.
·      یعنی جمعبندی، کل و نتیجه گیری از تاریخ شناخت جهان است.»
·      (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۸۴)

۵
·      وحدت، هویت دیالک تیکی منطق، دیالک تیک و تئوری شناخت بر وحدت جهان مبتنی اند. 
·      وحدت جهان دلیل صحت این وحدت و هویت دیالک تیکی است.

۶
·      عامترین قوانین دیالک تیکی در عین حال، قوانین طبیعت، جامعه و تفکر (به انضمام شناخت) هستند.

۷
·      از این لحاظ تلاش برای جدا کردن منطق، دیالک تیک و تئوری شناخت از یکدیگر و یا مستقل اعلام کردن هر کدام از آنان، آنسان که در فلسفه ماقبل مارکسیستی انجام می گرفت و در فلسفه معاصر بورژوائی انجام می گیرد، تلاشی بی پایه و محکوم به شکست است.

۸
·      اما هویت (یکسانی) دیالک تیکی منطق و دیالک تیک و تئوری شناخت به معنی عدم وجود تفاوت میان آنها نیست. 

۹
·      هرکدام از آن سه در چارچوب وحدت شان و بر اساس وحدت شان حاوی موضوع خود، تئوری خود و متدهای خود است.

۱۰
·      در منطق دیالک تیکی به معنی محدود کلمه «باید تاریخ تفکر به طور کلی با قوانین تفکر انطباق پیدا کند.»
·      (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۱۵)

۱۱
·      وحدت منطقی و تاریخی شالوده و محتوای منطق دیالک تیکی است.

·      مراجعه کنید به دیالک تیک منطقی و تاریخی

۱۲
·      در حالیکه منطق صوری، تئوری روابط اکستن سیونال میان مفاهیم، احکام و غیره است، منطق دیالک تیکی به بررسی روابط اینتن سیونال می پردازد.

۱۳
·      بنابرین منطق مودالیته را می توان یکی از بخش های منطق دیالک تیکی محسوب داشت.

۱۴
·      محتوای اصلی منطق دیالک تیکی را روابط، گذارها و تضادهای دیالک تیکی مفاهیم تشکیل می دهند و «این مفاهیم (و روابط، گذارها، تضادهای آنها) ضمنا به مثابه انعکاس جهان عینی نشان داده می شوند.»
·      (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۸۶)

۱۵
·      موضوع منطق دیالک تیکی در فلسفه مارکسیستی هنوز مسئله ای در حال بحث و بررسی است.

۱۶
·      از نظریات مختلفی که مطرح می شوند، هنوز هیچکدام به نظریه غالب مبدل نشده است.

۱۷
·      از منطق دیالک تیکی مارکسیستی نیز هنوز تحلیل رضایت بخشی به عمل نیامده است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر