پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه
۳۷
· برای بررسی ها و نظارت های
سوسیولوژیکی قبل از همه دو «کانال اطلاعی» حائز اهمیت اند که از طریق آنها شط «معانی»
به سوی افراد جریان می یابد:
الف
· روند آموزشی و پرورشی
نوجوانان تحت رهبری بالغین
ب
· به کاراندازی اکتیو روند
تولید اجتماعی
۳۸
· اگر افراد منفرد را در نظر
گیریم، در آن صورت با سمتگیری معنایی ماهیتا یکسانی سر و کار خواهیم داشت که افراد همزمان و تحت شرایط ماهیتا یکسان آموزش
و پرورش می یابند.
۳۹
· این بدان معنی است که
افراد شعور اجتماعی (جامعه ای) کسب می کنند.
۴۰
· فقط بخشی از افراد واقعا
موجود وجود دارند که دارای شعور فردی، به مثابه شعور اجتماعی اند.
۴۱
·
محتوای شعور اجتماعی (جامعه ای) را تئوری ها، ایده ها،
افکار، احساسات و حالات تشکیل می دهند، که انعکاس مناسبات مادی معین جامعه اند.
· مناسباتی که نتیجه تأثیر
اجتماعی (جامعه ای) افراد بر طبیعت در چارچوب فرماسیون تاریخی مشخص جامعه اند.
۴۲
·
بدین طریق قبل از همه امکان اشتراک ماهوی افراد پدید می
آید.
· اشتراکی که همه افراد در
آن، نسبت به علائم و مخابرات سمتگیری معنایی ماهیتا یکسانی کسب می کنند.
۴۳
· اینجا اما با توجه به تعلق
افراد به طبقات اجتماعی مختلف، جایگاه متفاوت آنها در سیستم کار اجتماعی (جامعه
ای) و همچنین در هرم اداری و غیره، اشتراک
معنایی اساسی فوق الذکر با سمتگیری معنایی متغیر مشروط می شود.
۴۴
·
از اینجا می توان به توضح فونکسیون رسانه های همگانی در
سرمایه داری انحصاری ـ دولتی نایل آمد که مانی پولاسیون مردم را و انتگراسیون (همپیوندی)
آنها به حاکمیت امپریالیستی را به عهده دارند.
· مراجعه کنید به مانی
پولاسیون و انتگراسیون
مانی پولاسیون
۴۵
· توسعه فرد از همان لحظه
آغازین وجود به طرز با واسطه و یا بی واسطه توسط جامعه تعیین می شود.
۴۶
· همه افراد در کشور معینی،
در دوران تاریخی معینی، به مثابه اعضای طبقه اجتماعی، قشر اجتماعی معینی، به مثابه
اعضای ملت و غیره معینی به دنیا می آیند.
۴۷
·
روابط، تصورات، نگرش ها، تئوری ها، ایده ها، اندیشه ها،
سنن، استعدادها و غیره ممان هایی (گشتاورهایی) اند که هر نوجوان باید تحت رهبری
بالغین آموزش و پرورش یافته، با آنها کلنجار رود.
· کلنجاری که به برکت آن،
پخته می گردد و طرز زندگی اجتماعی را فرامی گیرد.
۴۸
·
ما اینجا با نوع و میزان اطلاعاتی سر و کار داریم که افراد
جامعه در تاریخ ماقبل خود کسب و ذخیره کرده اند.
· اطلاعاتی که افراد متعلق
به نسل نو پس از تولد در روند آموزشی و پرورشی از آن خود می کنند.
۴۹
·
این مرحله آغازین توسعه فرد برای زندگی او با جامعه و در
جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
· برای اینکه در این دوره ملاط
(شالوده) لازم برای شرکت در زندگی اجتماعی ریخته می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر