پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
۲۴
· شعور (روح، ضمیر، دل)، پس از تشکیل به یکی از شرط های خاص طرز زندگی انسانی
بدل می شود.
۲۵
·
مدل درونی جهان برونی تشکیل شده در شعور (روح، ضمیر، دل)، در
اطلاعات ذخیره شده، فقط حاوی معارف مکسوبه تاکنونی در روند شناخت طبیعت و جامعه
نیست.
۲۶
·
شعور، به واسطه پراتیک (عمل، آزمون، آزمایش و غیره)، از
جهان برونی سیل لاینقطعی از اطلاعات دریافت می دارد.
·
این اطلاعات را مورد حلاجی قرار می دهد و به استکمال (کمال
یابی) مدل درونی اش نایل می آید.
·
ضمنا «یاد می گیرد.»
·
یعنی اطلاعات حاصله راجع به موفقیت ها و یا ناکامی های
(ناموفقیت های) برنامه های عملا تحقق یافته خویش را مورد ارزیابی قرار می
دهد.
۲۷
·
شعور، بر بنیان این ارزیابی، به طرز مستمری به اقدامات زیر
جامه عمل می پوشاند:
الف
·
صدور اطلاعات دستوری (امر و نهی)
ب
·
تعیین برنامه های رفتاری
پ
·
آماجگزاری ها
ت
·
تعیین طرز رفتار
ث
·
عرضه معیارهای ارزیابی
·
و غیره
۲۸
· شعور (روح، ضمیر، دل)، بدین طریق، مجموعه روند زندگی عملی آدم ها
را تنظیم می کند.
۲۹
·
در مطابقت با آن، شعور (روح، ضمیر، دل)، فونکسیون های متنوع
متعددی را در روند حیات اجتماعی به انجام می رساند که در وابستگی به عوامل زیر توسعه و تکامل می
یابند:
الف
·
در وابستگی به سطح
توسعه پراتیک اجتماعی
ب
·
در وابستگی به سطح توسعه نیرو های مولده
پ
·
در وابستگی به سطح
توسعه مناسبات تولیدی
۳۰
·
مهم ترین فونکسیون های شعور (روح، ضمیر، دل) به شرح زیرند:
الف
·
فونکسیون معرفتی
(فونکسیون مربوط به کسب دانش، فهم، تفکر)
ب
·
فونکسیون تله ئونومیکی
(فونکسیون تعیین هدف و آماج و نتیجه
و غیره)
پ
·
فونکسیون برنامه ریزی
ت
·
فونکسیون هنجاری (هنجارسازی)
ث
·
فونکسیون برهانی (فونکسیون فلسفی، تعالیم ارزیابی)
۳۱
·
فونکسیون معرفتی، فونکسیون اولیه و بنیادی شعور انسانی بوده
است.
۳۲
·
شعور (ضمیر، دل)، به مثابه ابزار معرفتی (شناخت) یونیورسال
(عام)، در خدمت انعکاس فکری خواص و مشخصات و پیوند ها و قانونمندی های جهان عینی
است و بدین طریق بنیان تعیین کننده برای عمل هدفمند انسانی را پدید می آورد.
۳۳
·
اهمیت خاص شعور این است که این فونکسیون معرفتی اش، هم حاوی
جنبه توضیحی است و هم حاوی جنبه پیش بینی.
الف
جنبه توضیحی شعور
۱
·
جنبه توضیحی شعور، به توضیح واقعیات اموری می پردازد که در
اثر مشاهده عرض اندام می کنند.
۲
·
این جنبه توضیحی شعور اما برای تسلط بر جهان کافی
نیست.
۳
·
مؤثریت معرفتی شعور، ضمنا
شامل ممان (گشتاور) پیش بینی واقعیات اموری است که تاکنون معلوم و موجود
نبوده اند.
۴
·
این جنبه پیش بینی شعور، بویژه تحت شرایط تولید اجتماعی تا
درجه عالی توسعه یافته لازم می آید.
۵
·
چون از این جنبه پیش بینی شعور، زمانی می توان عمیقا
استفاده به عمل آورد که علاوه بر شناخت سطح موجود توسعه نیرو های مولده، حوایج،
امکانات فنی، مناسبات اجتماعی و غیره، توسعه آتی با احتمال حتی الامکان متعالی، پیشاپیش،
درک شود.
ب
فونکسیون تله ئونومیکی شعور
(فونکسیون تعیین هدف و آماج و
نتیجه و غیره)
۱
·
فونکسیون تله ئونومیکی شعور در تعیین عوامل زیر در عرصه های
مختلف حیات انسانی است:
الف
·
در تعیین آماج های کردوکار انسانی
ب
·
در تعیین اهداف کردوکار انسانی
·
مراجعه کنید به هدف، آماج، دیالک تیک وسیله و هدف، دیالک
تیک وسیله و آماج در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲
·
هر عمل آگاهانه (یعنی عمل اندیشیده و عمدی و نه خودپو) هر
فرد، هر گروه اجتماعی، هر سازمان اجتماعی و همچنین کل جامعه به تعیین آماج ها و
اهداف نیاز مبرم دارد.
·
آماج ها و اهدافی که باید بر شناخت علمی حتی الامکان دقیق و
پیش بینی علمی حتی الامکان دقیق مبتنی باشند.
۳
·
این فونکسیون شعور، در جامعه سوسیالیستی به طرز نیرومندی
توسعه می یابد.
۴
·
برای اینکه در جامعه سوسیالیستی، فرمولبندی آماج های به
لحاظ زمانی محدود برای توسعه کلی جامعه و در پیوند با آن، برای هر زیرعرصه اجتماعی
منفرد الزامی است.
·
آماج هایی که تعیین کننده ی کل عمل جامعه اند.
·
چون اعمال همیشه با توجه به این آماج ها انجام می
یابند.
پ
فونکسیون مبتنی بر برنامه ریزی
شعور
۱
·
فونکسیون مبتنی بر برنامه ریزی شعور به طور بیواسطه با
فونکسیون تله ئونومیکی (فونکسیون هدفگزار و آماجگزار) شعور در پیوند است.
·
بدین طریق استراتژی های عملی منطبق با آماج های تعیین شده،
تشکیل می شوند.
۲
·
استراتژی های عملی منطبق با آماج های تعیین شده، در فرم نقشه ریزی ها صورت می گیرند که حاکی از
وسایل، متد ها و توالی گام های ضرور برای نیل به آماج ها هستند.
ت
فونکسیون هنجاری شعور
·
فونکسیون هنجاری شعور، به تثبیت منافع بنیادی، حوایج بنیادی
و معارف تجربی بنیادی جامعه، طبقات و گروه های اجتماعی و غیره در فرم هنجارهای
رفتاری منجر می شود، که به برکت افکار عمومی برای همه اعضای جامعه، وابستگان به
طبقه اجتماعی معینی و غیره واجب الرعایه اند.
ث
فونکسیون برهانی شعور
·
فونکسیون برهانی شعور به فرمولبندی منافع اجتماعی بنیادی و
حوایج اجتماعی بنیادی در فرم ارزش ها منجر می شود که به مثابه معاییری (معیارهایی)
برای ارزیابی رفتار انسانی، آماج های انسانی و وسایل لازم برای جامه عمل پوشاندن
به آنها مورد استفاده قرار می گیرند.
۳۴
·
همه این فونکسیون های شعور در وحدت با یکدیگرند و متقابلا
بر همدیگر مؤثر می افتند.
۳۵
·
این حاکی از آن است که شعور، نه انعکاس پاسیو (منفعل، آیینه
وار) واقعیت عینی، بلکه ابزار تحول اکتیو (تحول مبتنی بر آگاهی و نه تحول خود به
خودی) جهان، ابزار هدایت و تنظیم روند فوق العاده بغرنج حیات اجتماعی است که بنا
بر اصل فیدبک عمل می کند.
·
(فیدبک به مکانیسمی در سیستم حلاجی سیگنال ها و اطلاعات
اطلاق می شود که در آن بخشی از مقادیر نهایی، مستقیما و یا در فرم تغییریافته به
سیستم آغازین برگردانده می شود.
·
مثال برای فیدبک بهمن است که در راه خود، توده های برف هر
چه بیشتری را به خود می بندد و حجیم تر می گردد. مترجم)
۳۶
·
به قول ولادیمیر لنین، «شعور، نه تنها جهان را منعکس می کند،
بلکه علاوه بر آن، جهان را می سازد.»
·
(لنین، «کلیات»، جلد ۳۸، ص ۲۰۳)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر