۱۳۹۸ فروردین ۱۰, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۰۷)

  


شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)
 
۱
  اگر جاده ای بایدت مستقیم
ره پارسایان، امید است و بیم

سؤال

سعدی
 دیالک تیک بیم و امید
را
به مثابه معیاری سوبژکتیو،
نخست وارد دیالک تیک الف و خدا می کند،
تا
بعد
 بر
 دیالک تیک ت  و طبقه حاکمه،
بر
 دیالک تیک الف و رعیت،
بر
دیالک تیک ب  و بنده دار،
بر
 دیالک تیک غ و خواجه،
 بر
دیالک تیک ف  و پدر
و
 بالاخره
 بر
دیالک تیک ز و شوهر
تعمیم دهد.

جواب

سعدی
 دیالک تیک بیم و امید
را
به مثابه معیاری،
نخست وارد دیالک تیک انسان و خدا می کند،
تا
بعد
 بر
 دیالک تیک توده و طبقه حاکمه،
بر
 دیالک تیک ارباب و رعیت،
بر
دیالک تیک بنده و بنده دار،
بر
 دیالک تیک غلام و خواجه،
 بر
دیالک تیک فرزند و پدر
و
 بالاخره
 بر
دیالک تیک زن و شوهر
تعمیم دهد.

۲
اگر جاده ای بایدت مستقیم
ره پارسایان، امید است و بیم

انسان
در
  ایده ئولوژی فئودالی
باید
 از سوئی،
از
 خدا و مجازات دنیوی و اخروی اش
 بیم و هراس داشته باشد
و
هنجارهای شرعی و الهی را حتی الامکان رعایت کند
و
از
سوی دیگر،
به
عفو عظیم الهی
امید داشته باشد
و
از اعمال ناشایست خود توبه کند
ـ باواسطه و یا بی واسطه ـ
طلب عفو کند
و
بنده سر به زیر و خداپرستی گردد.

۳
توده مولد تحت استثمار و ستم
نیز
 باید
از
سوئی
از
بازداشت، زندان، شلاق، شکنجه و اعدام طبقه حاکمه بنده دار و فئودال
 و
بعدها
 سرمایه دار
بیم و وحشت داشته باشد
و
از
 سوی دیگر
به
عفو خان و خلیفه و پادشاه و سرمایه دار
امید ببندد
و
دو باره
ـ باواسطه و یا بی واسطه ـ
 پیش ارباب برگردد، عذرخواهی و توبه کند، اسم و آدرس شیاطین را استفراغ کند
و
 داوطلبانه یوغ بر گرده گیرد و مشغول کار شود.

۴
که بخشایش آرد بر امیدوار
به امید بخشایش کردگار

معنی تحت اللفظی:
سلاطین
باید
بر توده های رعیت امیدوار ترحم کنند
تا
پروردگار هم بر خود آنان ترحم کند.

سعدی
در
این بیت شعر
هیرارشی (سلسله مراتب) فئودالی ـ مذهبی
را
تبیین می دارد.

سلاطین فئودالی
در
ایده ئولوژی فئودالی
ظل الله
(سایه خدا)
هستند
و
باید
به نوبه خود
از
خدا
(اصل سلاطین)
ترس داشته باشند.

۵
که بخشایش آرد بر امیدوار
به امید بخشایش کردگار

در این هیرارشی فئودالی
ترفند طبقاتی مضاعفی
گنجانده شده است:

الف
اولا
نوعی چپ نمایی
در
 این هیرارشی
گنجانده شده است.

همه آحاد بشر
از سلاطین تا رعایا
بنده خدا
محسوب می شوند.

نتیجه توخالی و انتزاعی حاصل از این چپ نمایی
برابری قلابی همه اعضای جامعه
است.

ب
ثانیا
با
این ترفند
ظل الله بودن و خداپرست بودن سلاطین
به عنوان عالی ترین فئودال
توجیه فقهی می شود.

۶
که بخشایش آرد بر امیدوار
به امید بخشایش کردگار

سعدی
 در این بیت شعر،
دیالک تیک امید
را
به شکل دیالک تیک ناامید نکردن زیردست و ناامید نشدن از سوی زبردست،
به شکل دیالک تیک بخشیدن و توبه کردن و عفو طلبیدن و بخشیده شدن
بسط و تعمیم می دهد،
که
 در تحلیل نهائی،
 به معنی دیالک تیک داد و ستد باواسطه است:
گناه بنده ات را می بخشی (داد)، تا گناهت از سوی خدا بخشیده شود (ستد).

۷
دیالک تیک امید سعدی،
 بهترین وسیله برای استتار حقیقت امر اقتصادی زیر است:
بنده دار و ارباب
 حتی
 بی اعتنا به بخشیده شدن گناهش از سوی خدا،
باید
بنده فراری بازگشته و یا بازداشت شده 
را
 پس از مجازات شلاق و غیره
ببخشد
 و
 به مزرعه بفرستد
 و
گرنه باران و سیلی، همان و تلف شدن محصول، همان.

دیالک تیک امید
 تنها به درد عوامفریبی می خورد
و
سعدی
 این حقیقت امر اقتصادی
را
بهتر از همه
می داند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر