۱۳۹۷ دی ۱۸, سه‌شنبه

سیری در سخنرانی شی جین پینگ رهبر بزرگ ترین حزب کمونیست جهان (۵)


شی جین پینگ
(تاریخ تولد:  ۱۹۵۳)
و
 پینگ لی‌یوان
سیاست‌مدار چینی و عالیرتبه‌ترین مقام جمهوری خلق چین است 
 
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین 
 
منیع:
صفحه فیسبوک روزبه نوید

۱
مهم نیست
 ما 
تا چه حدی به سوی آینده درخشان پیش رویم،
 ما هرگز نباید فراموش کنیم 
چرا ما از همان ابتدا در این راه قدم گذارده ایم.
 
معنی تحت اللفظی:
میزان پیشرفت ما
تعیین کننده نیست.
 
تعیین کننده
فراموش نکردن دلیل گام نهادن مان در این راه به سوی آینده درخشان است.
 
رهبر حزب کمونیست چین
در
این جمله
دیالک تیک کمیت و کیفیت
را
به شکل دیالک تیک حد پیشرفت و دلیل سمتگیری بسط و تعمیم می دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از
آن کیفیت (فراموش نکردن دلیل سمتگیری) می داند.
 
این طرز تفکر 
نشاندهنده عدم تسلط رهبر حزب کمونیست چین بر تفکر مفهومی است.
 
این طرز تفکر
دال بر بیگانگی او با شناخت افزارهای دیالک تیکی ـ ماتریالیستی است.
 
چنین فقر فلسفی ئی شرم انگیز است
و
دور از ما 
باد.

۲
مهم نیست
 ما 
تا چه حدی به سوی آینده درخشان پیش رویم،
 ما هرگز نباید فراموش کنیم 
چرا ما از همان ابتدا در این راه قدم گذارده ایم.
 
سؤال
اما
این است
که
چرا
کمیت پیشرفت خلق چین به سوی آینده درخشان مهم نیست؟
 
چون
بدون کمیت،
کیفیتی تشکیل نمی شود.
 
۳
مهم نیست
 ما 
تا چه حدی به سوی آینده درخشان پیش رویم،
 ما هرگز نباید فراموش کنیم 
چرا ما از همان ابتدا در این راه قدم گذارده ایم.
 
سؤال دیگر
این است
که
چرا
به خاطر سپردن دلیل سمتگیری تعیین کننده است؟
 
جواب هر دو سؤآل
احتمالا
در
همان است
که
رهبر حزب کمونیست چین
قبلا 
گوشزد کرده است:
 
همه اعضای حزب باید آگاه باشند 
 که 
ما 
باید همواره و در تمام اوقات
 آماده باشیم 
تا 
به 
پیشواز چالش های بزرگ 
 برویم، 
با 
ریسک های بزرگ و موانع 
روبرو شویم.
 
این هشدار بدان معنی است
که
راه رسیدن به آینده درخشان،
راه همیشه همواری نیست و نخواهد بود.
 
حزب کمونیست چین
چه بسا
باید 
وارد مبارزات بزرگ گردد
و
پیه مخاطرات بزرگ 
را
بر
تن بمالد
و
موانع بزرگ
را
از
سر راه خویش بردارد.
 
۴
مهم نیست
 ما 
تا چه حدی به سوی آینده درخشان پیش رویم،
 ما هرگز نباید فراموش کنیم 
چرا ما از همان ابتدا در این راه قدم گذارده ایم.
 
به خاطر سپردن دلیل سمتگیری
به معنی پیگیری در طی راه دشوار است.
 
مسیر پیشرفت
مسیری پر فراز و فرود خواهد بود.
پر اعوجاج 
(احسان طبری)
خواهد بود.

چه بسا
با 
عقب نشینی هایی، 
با
شکست هایی
 توأم خواهد بود.

۵
 به آینده نگریستن و با چالش ها روبرو شدن
را
همه اعضای حزب
 هرگز نباید فراموش کنند 
و
این نکته
را
 چرا ما در این راه قدم گذاردیم 
و
 ادامه دادن قاطعانه به پیشروی 
را.

اکنون
دیالک تیک قضیه تکمیل می گردد:
گذشته 
را
یعنی
دلیل سمتگیری به سوی آینده درخشان
را
فراموش نکردن
و
نظر به آینده داشتن، ضمن رزمیدن.
 
رهبر حزب کمونیست چین
تریاد ماضی ـ مضارع ـ مستقبل
را
به شکل تریاد دلیل حرکت ـ راه طی شده ـ آمادگی به چالش و تداوم سمتگیری بسط و تعمیم می دهد.

۶
  بگذار 
به
 آرمان اصلی خود 
همچنان 
وفادار بمانیم
 و 
با
 قاطعیت به پیش رویم.
 
در این رهنمود ساده
دیالک تیک تئوری و پراتیک
به شکل دیالک تیک آرمان اصلی و پیشروی قاطعانه بسط و تعمیم داده می شود.
 
منظور
از
آرمان اصلی
آماج استراتژیکی 
(کمونیسم)
باید باشد.
 
۷
این بدان معنی است
 که
 ما باید 
مارکسیسم 
را 
به 
عنوان فلسفه راهنما
همچنان ادامه داده،
 اصول مارکسیسم را با واقعیتها و شرایط جامعه کنونی چین تلفیق دهیم 
و 
نوآوری تئوریک را به پیش ببریم.
 
 این رهنمود
  یا 
درست ترجمه نشده
و
یا
دقیق
فرمولبندی نشده است.
 
مارکسیسم
(و نه مارکسیسم ـ لنینیسم؟)
به
 عنوان فلسفه راهنما
تلقی می شود.

منظور شی
از
«ادامه دادن به مارکسیسم»
احتمالا
وفاداری 
به
ایده ئولوژی طبقه کارگر
است.

۸
این بدان معنی است
 که
 ما باید 
مارکسیسم 
را 
به 
عنوان فلسفه راهنما
همچنان ادامه داده،
 اصول مارکسیسم را با واقعیتها و شرایط جامعه کنونی چین تلفیق دهیم 
و 
نوآوری تئوریک را به پیش ببریم.
 
تلفیق دادن اصول مارکسیسم با واقعیت ها (؟)  وشرایط جامعه کنونی چین
به چه معنی است؟
 
اصلا
منظور از اصول مارکسیسم چیست؟
 
تلفیق
یعنی 
همراه ساختن دو چیز
به همدیگر دوختن دو پاره.
 
منظور از پیشبرد نوآوری تئوریکی چیست؟

چگونه می توان لنینیسم
را
فراموش کرد
و
ضمنا
از
نوآوری تئوریکی دم زد؟

مارکسیسم
بدون لنیینسم
اصلا
اکتوئل نیست.

نوآوری مارکسیسم
را
بشریت مدیون لنین است.

بورژوازی 
دیگر
بورژوازی زمان مارکس نیست.

بورژوازی 
از
همان زمان جنگ جهانی اول
بورژوازی واپسین
است.

بورژوازی واپسین
فاقد هر ظرفیت انقلابی و مترقی و مثبت است.
 
بورژوازی واپسین
فرقی با اشرافیت برده دار و فئودال و روحانی کثافت ندارد.
 
بورژوازی واپسین
طبقه ای بی خرد و خردستیز، بی اخلاق و اخلاق ستیز
است.
 
بورژوازی واپسین
در صدد تبدیل جهان به طویله و تیمارستان و جنده خانه است.
 
بورژوازی واپسین
حتی
قادر به انجام بخور و نمیر وظایف بورژوایی نیست.   
 
درست
به همین دلیل
حزب کمونیست چین
و
هر حزب کمونیستی
مجبور
به انجام وظایف فئودالی و بورژوایی انقلاب است.
 
ما
در
روند تحیل این سخنرانی شی
به این مسئله مفصلتر خواهیم پرداخت.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر