مارتین بلومن تریت
قید و بند های عشق ـ عشق در قید و بندها
راجع به آنتروپولوژی منفی روابط عاشقانه
برگردان
شین میم شین
۲۸
رایموت رایشه
(۱۹۴۱)
جامعه شناس
روانکاو
محقق جنسیت
آلمانی
عضو گروه «نبرد انقلابی» در فرانکفورت آلمان
همرزم یوشکا فیشر
مؤلف کتاب «تنش جنسیت ها»
رایموت رایشه
دو جنسیتی جامعه ای
را
در مفهوم «تنش جنسیت ها» تثبیت کرده است.
منظور او
فقط
تنش موجود بین
جنسیت ها نبوده است.
بلکه
منظورش
تنش جنسیتی در هر فرد منفرد نیز بوده است.
۲۹
رایموت رایشه
با توجه به سه قانون جنسیت بیولوگی به نام ماکس هارتمن
که
مرجعی برای فروید هم بوده
دو جنسیتی دو قطبی عام
را
و
با توجه به دینامیک ظرفیت دو جنسیتی تضادمند
در
سومین قانون،
تعیین قوت نسبی مردانه و زنانه
را
برجسته کرده است.
۳۰
خود بیولوژی
نتایجی را عرضه می دارد
که
با
بیولوژیسم قطبیت جنسیتی
در تضاد است.
۳۱
بدیلی
بر اینکه جنسیت عرضه شده از سوی بیولوژی
در اثر سوسیالیزاسیون و انکولتوراسیون (اجتماعی شدن و تحت تأثیر فرهنگ قرار داشتن) به جندر (جنسیت
اجتماعی) تبدیل می شود
و
یا
آن سان که جودیت باتلر تأکید می ورزد،
جنسیت همیشه
جندر است،
اینجا پی جویی نمی شود.
۳۲
گودرون اکسلی کناپ
با توجه به این بحث
فیگور استدلالی ئی از آدورنو را تغییر می دهد:
«جندر
را
می توان
بالقوه، اگر هم نه بالفعل
از
جنسیت
حذف کرد.
ولی
جنسیت
را
نمی توان از جندر حذف کرد.
مابقی غیرقابل تقلیلی با مادیت خاص خود باقی می ماند.
مابقی ئی که می توان آن را فقط در تفکر تصور کرد.
ولی
محصول تفکر نیست.»
۳۳
جودیت باتلر
در مقدمه ای بر کتاب «وزن (اهمیت) جسم»
چنان استدلال می کند
که
انگار
به این نظر قرابت بیشتری دارد
تا
به
آنچه
که
برداشت آلمانی
درک کرده و مورد تأکید قرار داده
مبنی بر اینکه اهمیت بیولوژی در تعیین هویت جنسیتی
به طور کلی انکار نشده است.
۳۴
نقل قول موسوم به «آناتومی (علم تشریح) سرنوشت است»
ظاهرا
هممقام
با
نقل قولی از فروید
است
که
به چالش فمینیستی کشیده شده است.
۳۵
آناتومی
را
البته
نمی توان
در آنچه که جامعه ساخته است،
بی کم و کاست
حل کرد.
به قول جودیت باتلر
در
پرفرمنس (رفتار مشخص هر فرد) حل کرد.
بلکه
آناتومی
از این حقیقت امر ادامه حیات خود می دهد
که
باید
در مقابل موجود طبیعی به طور تاریخی تولید شده
قرار گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر