مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
دو جریان حاکم
ادامه
الف
در
نظریه نخست
مفاهیم و مقولات زیر کاربرد وسیعی دارند:
۱
تسلیم
۲
تقلید
۳
تعبد
۴
تعهد
۵
اعتقاد
۶
وحی
۷
حدیث
۸
فقاهت
۹
نظام ارزشی اسلام
تحليل جامعه شناختي نظام ارزشي دين اسلام
پورياني محمدحسين
دانشگاه آزاد اسلامي واحد نراق
چکیده:
نظام ارزش ها،
راهنما و تعيين کننده گرايش هاي اجتماعي، ايدئولوژي ها، رفتار و کنش اجتماعي است
که
در آداب و رسوم، قوانين، اعتقادات و شيوه هاي زندگي روزمره
تجلي مي يابند.
از سوي ديگر
ارزش هاي ديني يكي از عوامل مهمي است
كه
بخشي از ارزش هاي اجتماعي را ايجاد مي نمايد
و
نظام ارزشي ايجاد شده توسط دين،
رفتارهاي فردي را جهت (می بخشد) و هدايت مي كند
و
حتي علت رفتار و طرز فكر افراد
را
براي ما روشن مي كند.
مقاله حاضر با روش اسنادي و رويکرد جامعه شناختي
در صدد تبيين نظام ارزشي دين اسلام
با
تعامل بين ارزش هاي ديني و ارزش هاي اجتماعي و عوامل کسب نظام ارزش ها
و
در نهايت
سازوکارهاي نظام ارزشي اسلام
پرداخته شد.
به این لاطائلات اساتید دانش کره آزاد اسلامی
باید با اندکی دقت نظر کرد:
۱
تحليل جامعه شناختي نظام ارزشي دين اسلام
پورياني محمدحسين
دانشگاه آزاد اسلامي واحد نراق
مفهومی از عهد بوق (دوران برده داری)
را
عوام وارگان عوامفریب طویله جماران
به مقام رشته ای علمی (واحد نراق) ارتقا داده اند.
ضمنا
به سرهم بندی کردن تحلیل سوسیولوژیکی از آن خطر کرده اند.
گنبدسازی از گوز
به همین باید گفت.
حالا به فرمایشات اساتید دانش کاه های طویله باید گوش هوش داد:
۲
نظام ارزش ها،
راهنما و تعيين کننده گرايش هاي اجتماعي، ايدئولوژي ها، رفتار و کنش اجتماعي است
ماشاء الله بر نظام ارزش های عهد بوقی اسلام
مفهوم کج و کوله ای از ۱۴۰۰ سال قبل
معلقی جانانه می زند
و
در طویله جماران
به
مقام مرشد و رهنما و تعیین کننده ی گرایشات اجتماعی، ایده ئولوژی ها، رفتار و کنش اجتماعی
ارتقا می یابد.
خود لاشخور دانش کره آزاد اسلامی
بهتر از هر کس دیگر
می داند
که
جفنگ می بافد تا جیب خود را از دلار نفتی پر کند.
لاشخور بی شرم
بی آنکه زحمت تعریف این زباله مفهوم فقهی را عرضه دارد،
شق القمرهای آن را سینه زنانه برمی شمارد.
اگر کسی جسارت به خرج دهد و از عالم دعاوی انتزاعی وارد عالم مشخص شود،
چیزی جز هارت و پورت های اجامر حوزه های عرعریه نخواهد شنید.
گنجشک
آنهم
گنجشک جان بدر برده از ۱۴۰۰ سال قبل
چیست
که
کله پاچه اش چی باشد.
۳
نظام ارزش ها،
راهنما و تعيين کننده گرايش هاي اجتماعي، ايدئولوژي ها، رفتار و کنش اجتماعي است
مفهوم کپک زده ای از عهد بوق
را
اجامر بی شرم جماران
چنان باد می زنند
که
هیولایی می گردد
و
به رهنمایی و تعیین گرایشات اجتماعی، ایده ئوبوژی ها و رفتارها و کنش های اجتماعی قادر می گردد.
آدم
دلش به حال دانشجویان در این طویله های آزاد اسلامی می سوزد
که
این زباله ها
را
باید
به هر مشقتی
ازبر کنند و از هفت خوان امتحانات دانش کاهی بگذرند.
اگر
این نظام عفونت گرفته ی عهد عتیق سرنگون شود،
نظام نوین
را
بر چه شالوده ای باید بنا کرد؟
با
چه افرادی باید بنا کرد؟
تعجبی ندارد
که
خیلی ها در طویله جماران به وجود اجنه و اشباح ایمان خلل ناپذیر دارند.
۴
نظام ارزش ها،
راهنما و تعيين کننده گرايش هاي اجتماعي، ايدئولوژي ها، رفتار و کنش اجتماعي است
حریف
بیشک
نمی داند که گرایشات اجتماعی به چه معنی است.
ایده ئولوژی
به چه معنی است.
طرز رفتار اعضای جامعه
چگونه تعیین می شود.
مثال:
پان اسلامیسم
به مثابه گرایش اجتماعی
تحت تأثیر سطح فوق العاده نازل توسعه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی فئودالی
تشکیل می شود
و
برای مسائل بغرنج قرن بیستم و بیست و یکم
راه حل های بندتنبانی عرضه می دارد
و
نه
تحت عرشاد مفهوم نظام ارزش های اسلامی کپک زده کذایی.
پان اسلامیسم و هر پانیسم کثافت دیگر
ناقص الخلقه های بحران اند و نه محصولات نظام ارزش های اسلامی.
بحرانی که ناشی از تضاد ملتهب نیروهای مولده و مناسبات اجتماعی
از
سویی
و
تضاد زیربنای اقتصادی با روبنای ایده ئولوژیکی
از
سوی دیگر
است.
ایده ئولوژی
را
اعضای طبقات مختلف جامعه
با شیر مادر از آن خود می کنند
و
نه
با مفاهیم کپک زده و پوسیده ۱۴۰۰ سال قبل.
خود این مفاهیم
عناصری مردود و مطرود از ایده ئولوژی طبقه معین طویله اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر