جمعبندی
از
مسعود بهبودی
اندکی اندر باب دیالک تیک منافع مادی و مواضع فکری
نمایشنامه زندگی گالیله
برتولت برشت
طی چهل سال عمل و رفتار آدمها به من یاد داد که آنها میانهای با عقل ندارند.
دُم سرخرنگ ستارهی دنبالهداری را به آنها نشان بده، دلشان را از ترس پر کن، میبینی که آشفته و سراسیمه از خانه هاشان بیرون میریزند، و درهمبرهم چنان میدوند که قلم پایشان بشکند.
ولی بیا و به آنها حرف معقولی بزن، و به هزار دلیل ثابتش کن، میبینی که فقط به ریشت می خندند.
۱
نمایشنامه زندگی گالیله
برتولت برشت
شاهکار بی نظیری در اثبات صحت بی چون و چرای دیالک تیک منافع مادی و مواضع فکری است.
انسان ها حتی مبرهن ترین احکام ریاضی را انکار می کنند
(۲ ضربدر ۲ = ۴) را منکر می شوند اگر با منافع شان ناسازگار باشد.
مش ولادیمیر لنین.
۲
برشت در این شاهکارش
بت ها را یکی پس از دیگری در هم می شکند.
۳
البته
گاه به دست شاگرد کوچولو و نادان گالیله و گه به دست خود گالیله
فیلسوف فیزیکدان قرون وسطی
۴
اولین جزم و دگمی که گالیله درهم می شکند
فضیلت قهرمان بودن است.
۵
بدبخت ملتی که به قهرمان محتاج است.
۶
این جمله گالیله
نه فقط از فلسفه و دانش و معرفت و معنا سرشار است
بلکه
فی نفسه
شاهکار است و پرخاش است و هشدار است.
۷
اگر پدران پخمه ما
همین هشدار گالیله پرولتاریا (برشت)
را
که جانشین خلف مارکس بوده است
شنیده بودند
ذلت خاوران را تجربه نکرده بودند.
۸
برشت این ایده را در یکی از قصه های آقای کوینر
تحت عنوان با زور (قلدر) چه باید کرد؟
با صراحت بیشتری تبیین می دارد.
۹
اگر ملت ایران محتوای همین جمله گالیله را از آن خود کرده بودند
در طویله های مجاهد و حزب الله و فدایی و لیملام و دیمدام
پشه ای حتی پر نمی زد.
۱۰
چون قهرمان سازی از هر زباله ای و قهرمان مرده پرستی و
شهید نامه ها و نوحه ها و مرثیه ها و تعزیه ها
تنها جاذبه خر ربا و کره خر ربای این طویله های سیاسی و مذهبی بوده است.
۱۱
و گرنه سران این طویله ها
همچنان و هنوز
همان خران اند که بوده اند
خرانی که
حتی
عرعر بلد نیستند.
سخنی با اندرزگویی
۱
فرهنگ استبدادی خرافه ای بیش نیست.
۲
اصلا
فرهنگ چیست؟
۳
استبداد
همان دیکتاتوری است.
۴
هر دولتی
با هر ماسک و نقابی
نوعی دیکتاتوری است.
۵
دیکتاتوری پرولتاریا
دیکتاتوری اکثریت مولد و زحمتکش جامعه بر اقلیت انگل و استثمارگر است.
۶
یعنی
دموکراسی حقیقی است.
۷
فرق دیکتاتوری پرولتاریا با دول طبقات دیگر چیست؟
۸
اگر به این سؤال کسی جوابی پیدا کرد
ما برای امواتش
صد پارس بلند به همه زبان های جهان
می فرستیم
قلع و قمع مفاهیم به شیوه کور و کری
الف
با
شعار « هم درس، هم سیاست»
۱
من - زور؟
۲
کودکان مدارس جماران
باید وارد سیاست شوند؟
۳
این همان شعار خر خر پرروی به نام مش صمد بهرنگی و دار و دسته فدائیان فئودالی ـ فاشیستی نیست؟
۴
این همان شیوه شیر کردن شیرخوارگان مردم و گسیل بی شرمانه جماعت ناقص العقل
به جنگ شرزه شیران نیست که توسط جلال آل احمد و احمد شاملو تئوریزه و پوئه تیزه می گشت و توسط اجامر جمکران جامه عمل می پوشید؟
ب
برای دفاع از آموزش همگانی و رایگان به پاخیزیم!
۱
فرم در دیالک تیک فرم و محتوا
ثانوی است.
۲
ای بسا آموزش و پرورش
که خرافه و خریت آموزی و خر پروری است.
۳
مدعیان رهایش نهایی
باید به تحلیل علمی و انقلابی محتوای کتب درسی طویله جماران کمر بر بندند و اگر لازم شد
توده را از رفتن به مساجد موسوم به مدرسه نهی کنند.
۴
نهی از منکر
وظیفه انقلابی و انسانی سازمان های انقلابی است.
۵
نادانی
چه بسا بهتر از «دانایی» (خرافه خوانی و خرافه آموزی و خرافه دانی) است.
پ
آموزش رایگان و همکانی یکی از پایه ای ترین وظایف هر دولت است.
۱
دولت چیست؟
۲
دولت چوب و چماق طبقه حاکمه است.
دولت اسباب سرکوب طبقه حاکمه است.
دولت نشانه وجود تضادهای لاینحل در جامعه است.
۳
چنین دولتی فقط اگر دولت توده مولد و زحمتکش (دیکتاتوری پرولتاریا) باشد
مبلغ علم و فن و فوت و فن است.
۴
ضمنا
تز معروف مش مارکس
موسوم به درک ماتریالیستی تاریخ
چه می شود؟
۵
کودکی که از مایحتاج اساسی حیات محروم است و نان در زباله دان ها می جوید،
چگونه می تواند به تحصیل خرافه در طویله های مدارس بپردازد؟
ت
بدون تامین اجتماعی فراگیر و کمک به خانواده های کم درآمد، نمی توان امکانات آموزشی برای بخش عظیمی از کودکان و جوانان کشور ایجاد کرد.
۱
هی عنقلابیون
این چه شعار عنقلابی است؟
۲
طبقه حاکمه انگل و استثمارگر
اگر نان از سفره ننگ انگیز توده شهر و روستا نرباید
باید به گدایی به روستا برود.
۳
مشد علی امیر المؤمنین هم می دانست:
انباشت ثروت در قطبی
بدون انباشت ذلت در قطب دیگر جامعه
محال است.
خریت توانگر کند فرد را
۱
عجب جفنگی.
۲
آنهم از ریاضی دان درجه اول فرنگی.
۳
اگر کسی در صحت ۲ ضربدر ۲ = ۴
شک نکند
متعصب است.
۴
اگر کسی ترس از تردید در آن داشته باشد
برده است.
۵
ضمنا برده = احمق است.
جان اشتاین بک کیست؟
۱
جان اشتاین بک بر ضد خلق ویتنام جنگیده است.
۲
قبلا چپگرا بوده است و نویسنده خوشه های خشم.
۳
در هر صورت توان تفکر ندارد.
۴
امریکا طویله تر از طویله جماران است.
۵
سفر به امریکا همان و خر گشتن همان
۶
عامل فساد چیست؟
۷
عامل فساد
قبل از هر چیز
از
خرتوخر بودن جامعه نشان دارد.
۸
از بی صاحب و بی ناظر بودن جامعه نشان دارد.
۹
از نشستن اقلیتی فاسد بر اریکه قدرت نشان دارد.
۱۰
در طویله امریکا
پیش شرط کاندید شدن به سمتی و پستی
میلیونر بودن پیشاپیش است.
۱۱
یعنی فاسد بودن پیشاپیش است.
۱۲
ضمنا
داشتن قدرت و ترس از دست دادن قدرت
ماهیتا فرقی با هم ندارند.
۱۳
بنابرین
منشاء فساد
قدرت
می ماند
البته از دید خران جهان
خواه داشتن قدرت و خواه هراس ناشی از نداشتن قدرت
کلکسیون کتاب
فرق ماهوی با کلکسیون کفش و جوراب ندارد.
۱
کریم هم می داند:
کامثل الحمار یحمل اسفارا
۲
کتاب فقط به درد تحلیل می خورد و نه به درد تقدیس
۳
حالا کتبی تهیه و عرضه می شوند و حسابی به فروش می رسند که فقط به درد گذاشتن در ویترین می خورند.
۴
یعنی اصلا کتاب نیستند.
کتاب نما هستند.
۵
ضمنا
ای بسا کتب
که فرقی با سرگین ندارند و نخواندن شان بهتر از خواندن شان است.
دیالک تیک فرم و محتوا
۱
همین تخلیه روانی
از طریق سرایش شعر
پای منبر هر مرثیه خوانی هم می تواند صورت گیرد.
۲
در تخت وراجی هر روانکاوی هم می تواند صورت گیرد.
۳
با نوحه خوانی و سینه زنی و زنجیر زنی و آه و اشک و غوغا هم می تواند صورت گیرد.
۴
با ساختن موسیقی و خواندن آواز
با نقاشی و مجسمه سازی و غیره
هم
می تواند صورت گیرد.
۵
همه اینها اما فرم اند و ستایش از اینها
نشانه ساده لوحی است.
۶
نشانه وارونه بینی و وارونه اندیشی است.
۷
تعیین کننده
فشار روانی است که فرمی برای تخلیه لازم دارد.
۸
مثل سماور که منفذی برای خروج بخار لازم دارد
تا
منفجر نشود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر